De vraag
Heb ik bindingsangst?
Beste Wouter,
Ik krijg bij elke serieuze relatie last van angsten. Ik weet niet of dit nu bindingsangst is waarmee ik te kampen heb of dat ik gewoon niet toe ben aan een vaste relatie. Ik ben 37 jaar maar tot op heden is het niet gelukt om echt ontspannen en gelukkig te zijn in een vaste relatie, alleen als ik verliefd ben dan is het gevoel sterker dan de angsten, maar zodra dat gevoel er niet (meer) is voel ik me vaak angstig.
Ik heb een jaar therapie gevolgd bij mijn laatste relatie, maar bleef toch angstig! Soms denk ik, wellicht is het niet de ware en krijg ik daarom angst. Het is alleen moeilijk te achterhalen of de angsten komen door twijfels of de twijfels door de angsten. Nu dat mijn relatie over is heb ik intens verdriet, ondanks dat ik tijdens de relatie me vaak gespannen voelde. De angst is nu weg. Kan angst ook duiden als waarschuwing – dus in positieve zin? Dat ik diep van binnen toch niet zeker van mijn zaak ben?
Groeten van Jessica

Het advies
Beste Jessica,
Angst is een waarschuwing, dat klopt. Angst is in principe een nuttig gevoel. In jou geval word je gewaarschuwd voor een relatie waar je niet zeker over bent. Een relatie waar je niet helemaal achter staat kan namelijk heel beperkend en benauwend voor je uitpakken.
Jouw angsten streven echter hun doel voorbij en worden onderdeel van het probleem. Angst en twijfel versterken elkaar. Twijfel over je relatie veroorzaakt spanning en door de spanning die je voelt ga je nog meer twijfelen of de relatie wel goed voor je is. Daarbij heb je de ervaring dat je tijdens elke serieuze relatie last krijgt van angsten, dus zul je niet geheel ontspannen de volgende relatie in gaan. Dit is een negatieve cirkel.
Je bent je er van bewust wat jou doet twijfelen in een relatie, namelijk dat je partner niet de ware kan zijn. Dit punt is blijkbaar heel belangrijk voor jou. Daar is ook niets mis mee, maar het houdt wel je angst in stand. Zonder hoge verwachtingen zou je met een meer ontspannen gevoel de relatie in gaan, minder twijfelen, je beter bij je relatie voelen en je minder angstig voelen.
Angst is dus een waarschuwing en het is goed om er naar te luisteren. Luisteren naar je angsten is de eerste stap om ze aan te pakken en de negatieve cirkel te doorbreken.
vriendelijke groet,
Wouter van Ballegooijen
• Wouter van Ballegooijen studeerde klinische psychologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Hij is cum laude afgestudeerd op het onderwerp online suïcidepreventie en werkt nu als promovendus bij het Trimbos-instituut en de Vrije Universiteit. Het promotieonderzoek gaat over diagnostiek, preventie en behandeling van angststoornissen en suïcidaliteit in het digitale tijdperk.
• Geen Paniek Online is een zelfhulpcursus om te leren omgaan met paniekklachten. Deze cursus staat op het internet en kunt u zelf in uw eigen tijd volgen. Neem een kijkje op www.info-geenpaniekonline.nl