De vraag
Ik ben verkracht door mijn eigen man
Mijn man heeft me in dronken toestand ‘verkracht’. Hij heeft me fysiek geen pijn gedaan, maar geestelijk des te meer. Hij zegt dat hij er erg veel spijt van heeft en dat hij het nooit weer zal doen, en dat geloof ik ook. Maar er is bij mij wel iets veranderd als ik seks met hem heb: het is niet fijn meer.

Het advies
Dédé Bijkerk
Gastdocent trauma en PTSS, beeldend therapeut, ervaringsdeskundige
Wat dapper dat je via deze weg hulp durft te vragen. Het moet een vreselijke ervaring voor je zijn geweest dat iemand die je vertrouwt je zoiets aandoet. Je man heeft niet alleen je grenzen niet gerespecteerd, maar ook je lichamelijke integriteit aangetast door zijn handelen. Daarbij betreft het een complexe situatie, omdat je ook veel van je man houdt. Dit moet erg verwarrend voor je zijn.
Zoals jij helaas hebt ervaren, wordt een verkrachting vaak niet gepleegd door een enge vreemdeling, die het slachtoffer met fysiek geweld van de fiets trekt. De meeste verkrachtingen (80 procent) worden gepleegd door een bekende, zoals een partner of kennis. In de meeste gevallen komt daar geen fysiek geweld bij kijken.
Hoe het slachtoffer reageert, verschilt van situatie tot situatie. Het overgrote gedeelte van de slachtoffers verstijft. ‘Nee’ zeggen is dan niet altijd mogelijk. Dit wordt ook wel tonische immobiliteit genoemd.
Een andere reactie kan zijn: het gunstig willen stemmen van de dader, ook wel please and appease genoemd. Vriendelijk blijven, onderhandelen of ‘meewerken’ zijn hier voorbeelden van. Het is belangrijk om te weten dat dit universele en automatische overlevingsreacties zijn en dat jij jezelf dus niets hoeft te verwijten, wat jouw reactie ook was.
Je geeft aan dat vrijen met je man voor jou sinds de verkrachting niet fijn is en dat hij je geestelijk pijn heeft gedaan. Het is belangrijk om deze lichamelijke signalen en je eigen behoeften serieus te nemen. Stel jezelf de vraag: ‘Wil ik op dit moment nog wel met mijn man vrijen?’ Zet jezelf, hoe moeilijk het ook is, centraal.
Slachtoffers van verkrachting hebben een verhoogd risico op psychische problemen. Daarom verwijs ik je door naar de website van Centrum Seksueel Geweld (www.centrumseksueelgeweld.nl). Als je daar nu of in de toekomst behoefte aan hebt, vind je hier informatie en je kunt er 24/7 gratis en anoniem chatten of bellen met een professional. Ook kunnen zij je helpen met het organiseren van psychische hulp, mocht je daar behoefte aan hebben.