De vraag
Ben je zelf narcistisch als je verliefd wordt op een narcist?
Wanneer je op narcistische partners valt, betekent dit dan dat je zelf ook narcistisch bent? Wat zegt een relatie tussen twee narcisten?

Het advies
Expert
Frans Schalkwijk
Psychoanalyse
Laten we voorop stellen: ieder mens heeft narcistische trekken, en dat is zeer gezond. Waar het natuurlijk om gaat, is of er ’te’ voorstaat.
Vallen op een narcist maakt jou niet meteen tot een narcist
In de psychologie is maar zeer zelden sprake van eenduidige, oorzaak-gevolg-achtige verbanden. Dus dat je op een partner met sterke narcistische trekken valt, betekent niet automatisch dat je dat zelf ook hebt. Maar, en dat is het interessante van een psychoanalytische kijk, als je steeds op dergelijke partners valt, zegt dat natuurlijk wel wat! Dat kan overigens zowel positief als negatief zijn.
Relatie tussen twee narcisten: de psychoanalytische visie
Er zijn verschillende mogelijke redenen waarom je je juist voelt aangetrokken tot personen met narcistische trekken.
• Het kan zijn dat je worstelt met zelfwaardering, en dan juist in eerste instantie valt voor een partner met overmatige zelfwaardering. Dan ben je namelijk vlak bij degene die je zelf zou willen zijn. Maar dat gaat meestal niet goed, omdat het verschil tussen jou en je partner na verloop van tijd rot gaat voelen: je eigen zelfwaardering gaat er eerder door omlaag dan omhoog.
• Ook kan het zijn dat je nog een strijd voert met een ouderfiguur met dergelijke trekken, en dat je daarom onbewust toch steeds dergelijke mensen opzoekt. En niet snapt waarom je in conflicten terecht komt.
• We kunnen er ook positief over fantaseren: eigenlijk verlang je ernaar zelf wat brutaler in de wereld te staan. Door samen te zijn met een narcist, word je in die behoefte bevredigd. Je loopt als muis met een olifant op de brug en je zegt: wat stampen we lekker, he!
En dan nog even over openlijk- en verborgen narcisme
Nadat ik deze antwoorden heb opgeschreven, besef ik dat ze allemaal uitgaan van de openlijke narcist, niet de verborgen narcist. Dat komt waarschijnlijk omdat jouw vraag de indruk wekt alsof er af en toe over en weer beschuldigingen worden geroepen over ‘wie hier de narcist in huis is’. Maar dat is mijn fantasie bij jouw ene regel.
Lees hier meer over Verliefd zijn op een narcist