De vraag
Hoe kan mijn vriend richting aan zijn leven geven?
Beste Harm,
Mijn vriend weet niet wat hij wil. Zijn studie is niet hét, en zijn toekomst nog een grote waas. Nu heeft hij er een jaar voor uitgetrokken om te bedenken wat hij wil. Kan ik hem hierin helpen, of is het beter om hem het zelf uit te laten zoeken?
Als ik met hem over zijn interesses praat is de uitkomst altijd: ik weet het niet. Daarnaast is hij pessimistisch ingesteld. Wat zou hij kunnen doen om richting aan zijn leven te geven?
Groeten van Origanum

Het advies
Beste Origanum,
Een jaar lang nadenken over wat hij wil – het lijkt een grondige aanpak, die je vriend gekozen heeft. Maar gaat hij in dat jaar ook nog wel iets anders doen? Werken, verder met zijn studie? Dat is wel aan te raden. Want al is diep nadenken over wat je met je leven gaat doen een goed idee, dat hoeft geen 16 uur per dag. Een uurtje volstaat, en daarnaast allerlei andere dingen ondernemen maakt de kans dat er goede conclusies bereikt worden alleen maar groter.
Het is ook de vraag of zo’n deadline van een jaar veel zin heeft. Wat nu als hij er veertien maanden voor nodig heeft? Stopt hij dan na twaalf? Vast niet.
Wat jij voor hem kunt doen, is hem de ruimte geven. Vraag niet of hij al weet wat hij wil gaan doen, maar laat zien dat je gelooft dat hij uiteindelijk de juiste richting zal kiezen. Als hij er echt niet uitkomt, terwijl hij steeds somberder wordt, kun je hem aanraden om eens met iemand te gaan praten. Jij staat daarvoor misschien te dichtbij. Van jou heeft hij nu vooral vertrouwen nodig.
Vriendelijke groet, Harm
Harm van der Gaag,
Denk dieper. De Wijsgerige Praktijk
Filosofische coaching voor professionals en particulieren
Neem ook een kijkje op zijn site: Denkdieper.nl