De vraag
Naakt stofzuigen – moet dat?
Beste Jolet
Ik (68) heb sinds vier maanden een relatie met een man van 70. Hij is lief, attent en hartstochtelijk. Toch heb ik twijfels. Hij wil namelijk dat wij naakt het werk in huis doen. Ook wil hij dat ik meega naar een naturistenstrand. Ik ben dat niet gewend en moet erg omschakelen. Ik weet niet wat hem bezielt en of ik ermee door moet gaan. Heeft hij een seksverslaving?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Ik kan me levendig voorstellen dat het voor u heel vreemd is als een nieuwe liefde voorstelt om bloot te gaan stofzuigen. Vermoedelijk heeft dit niets te maken met een seksverslaving. Psychologen spreken van een seksverslaving als iemand heel veel seks zoekt zonder er echt van te genieten. Seks wordt dan iets dwangmatigs, in plaats van iets fijns.
Naaktlopen is iets heel anders. Naturisten houden ervan om op de meest natuurlijke manier – naakt – van de natuur te genieten. Daarbij spelen ook maatschappelijke principes een rol. Hun basisopstelling is: ‘bloot is iedereen gelijk’ en ‘wij hebben respect voor elkaar ongeacht achtergrond, religie of status’. Naturisme heeft weinig met seks te maken – ervaren naaktlopers zullen bijvoorbeeld zelden een erectie krijgen van de blote vrouwen om hen heen.
Ik begrijp dat dit uw eerste kennismaking is met naturisme. Misschien lijkt het u boeiend om het eens uit te proberen? Als het u niet aanstaat, moet u het natuurlijk niet doen. U zult wél moeten accepteren dat uw vriend graag bloot rondloopt: het hoort bij wie hij is en hoe hij in het leven staat. Ik adviseer u in een open gesprek uw vriend te vragen wat zijn persoonlijke motieven precies zijn.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen.