De vraag
Zal ik met hem trouwen of niet?
Beste Gerrie,
Ik zit met een probleem. Ruim een half jaar geleden kwamen er kennissen bij mij en mijn ouders op bezoek; hun zoon wilde mij beter leren kennen.
Nadat we elkaar inderdaad wat beter leerden kennen, besloot ik serieus met hem verder te gaan. We hebben nu een relatie. Omdat ik nog op school zit, wil ik pas over vier jaar trouwen. Mijn vriend wil dat het liefst al over twee jaar.
Nu heb ik steeds gedachtes als: vind hij me wel leuk en gaat hij me wel leuk vinden, hoe gaat het huwelijk eruitzien en het belangrijkste: houd ik wel van hem? Inmiddels zijn we al zeven maanden verder en ik weet het nog steeds niet. Liever zou ik iemand leren kennen waarvan ik zeker weet dat hij van me houdt. Maar mijn grootste angst is om later spijt te krijgen als ik deze relatie kapot maak.
P.S. Dit is geen uithuwelijking. Onze ouders hebben ons aan elkaar voorgesteld. Mijn ouders zeiden: ‘welke beslissing je ook zult nemen, we staan altijd achter je, als jij maar gelukkig bent. Maar we willen ook niet dat je later spijt krijgt, dus denk goed na.’

Het advies
Expert
Gerrie Reijersen van Buuren
Familie en relaties
Het doel van het huwelijk is een langdurige relatie aan te gaan, meestal in combinatie met het stichten van een gezin.
Kinderen hebben er alle belang bij dat hun ouders rekening met hun eigen en elkaars belangen houden en van daaruit passende zorg bieden. Jezelf en de ander op deze manier serieus nemen is ’houden van’.
Of jij en je vriend dit kunnen en willen moet je met hem, en hem alleen, uit gaan zoeken. Niet alleen in je hoofd wikken en wegen. Niet met anderen, hoe goed bedoelt hun raad ook is. Zij zijn jullie niet en zij worden ook niet de ouders van je kinderen.
Je ouders geven je vrijheid om je eigen keuze te maken. Gebruik die en ga met deze man alle facetten (vergeet ouderschap niet en de regels die je beiden vanuit je eigen gezin meeneemt) van een langdurige relatie langs. Bevraag elkaar op wat je diep van binnen beleeft; waar je blij van wordt, waar je bang voor bent, wat je dromen en verlangens zijn, bespreek elkaars overtuigingen en laat de uitkomst van deze gesprekken doorslaggevend voor je beslissing zijn.
Hier ga je niets en niemand en ook geen relatie mee kapot maken. Hiermee geef je hem, jezelf, eventuele kinderen en je ouders een gelukkige toekomst ook als dat geen gezamenlijke is.
Een metafoor voor partnerkeuze is de gulden regel voor weggebruikers: “Bij twijfel nooit inhalen”. De kans op ongelukken is dan groot.
Masterclass liefdesrelaties
Op 30 september geeft Gerrie Reijersen van Buuren een masterclass over liefdesrelaties. Een unieke relatietraining voor jezelf en je partner, er wordt ingegaan op het onderwerp ‘keuzes maken’ en verantwoordelijkheid nemen in je relatie.