De vraag
Ik wil graag trouwen, maar mijn vriend niet
Beste Bart,
Ik wil dolgraag met mijn vriend trouwen en hij zegt dat hij dit ook graag wil. Alleen telkens als we het over trouwen hebben komt er een discussie tussen ons tot stand. Hij zegt dat ik hem goede argumenten moet geven waarom we zouden moeten trouwen (‘Het is toch maar voor de bureaucratische overheid en heeft niets met liefde te maken’, aldus mijn partner).
Waarom begint hij hier telkens over? Als hij niet wil trouwen heb ik liever dat hij dat zegt (wat hij nu niet wil doen) i.p.v. dat ik het gevoel heb dit te moeten verdedigen. Dit gesprek hebben we telkens als mensen uit onze omgeving gaan trouwen of een andere belangrijke stap nemen. Verder is onze relatie helemaal prima.
Hartelijke groet,
Vienna

Het advies
Expert
Bart Landstra
Geweldloze communicatie
Beste Vienna,
Uit je vraag te lezen kan ik me voorstellen dat je zekerheid wil over de toekomst met hem? Je wilt weten waar je aan toe bent?
Wat ik nu doe, is raden naar wat jouw onderliggende behoeften zouden kunnen zijn. Dat zou jij ook bij je vriend kunnen doen: vanuit welke behoefte zegt hij ‘nu nog niet’? Als jij de aandacht verplaatst naar jouw en zijn onderliggende verlangens en behoeften dan blijf je uit de discussie.
Als hij vraagt naar een goed argument dan zou ik zeggen; ‘Nou omdat ik van je hou: het samenzijn met jou vervult mijn behoeften aan……(vul maar in )……, en dàt wil ik bestendigen en vieren met een ritueel dat trouwen heet!Wat is hierop jouw antwoord?’….
Als je hem dan hoort zeggen dat hij NU nog niet wil trouwen, kun je hem vragen wat hem ervan weerhoudt om NU te trouwen. Wat geeft het hem?
Stel dat hij dan toch weer begint met ‘Het is toch maar voor de bureaucratische overheid en heeft niets met liefde te maken’ Kun je vragen: ’Wat betekent voor jou dan ‘liefde’? Hierdoor vraag je naar zijn ervaringen en blijft je uit de discussiesfeer, je gaat dan naar een plek waar je elkaar wezenlijk ontmoet.
Succes met de ont-moeting!
Bart Landstra