De vraag
Helpt EMDR bij de gevolgen van seksueel misbruik?
Geachte heer De Jongh,
Graag zou ik willen weten of EMDR mij kan helpen zodat ik om kan gaan met mijn probleem.
Ik was een jaar of vier toen ik ben misbruikt door een buurjongen die een jaar of vijftien was. Dit deed hij ook bij een ander buurjongetje die dezelfde leeftijd had als ik. Ik kan mij zelf delen van de gebeurtenis herinneren maar er zijn ook veel zwarte gaten.
Nu in mijn huidige leven heeft de gebeurtenis een belemmerende werking op seksueel vlak. Ik durf mijzelf niet inwendig aan te raken, alleen bij het idee word ik al misselijk. Het inbrengen van een tampon of medicijnen gaat dus niet. Als ik met mijn partner wil vrijen verkramp ik erg de laatste tijd. Als iets in me naar binnenkomt geeft me dat een erg benauwd gevoel. Ik ben hiervoor al eens eerder in therapie geweest. Dit heeft alleen op korte termijn geholpen.
Ik hoop dat u mij advies kan geven.
Met vriendelijke groeten,
L.

Het advies
Expert
Ad de Jongh
Angst en trauma
Beste L.,
Het gaat bij jou om klachten waarbij een duidelijke relatie kan worden gelegd met een akelige of anderszins betekenisvolle gebeurtenis in jouw leven. In dat geval is EMDR een behandeling van eerste keus. Het voordeel van EMDR zou verder kunnen zijn dat – ondanks dat in jouw geval bijvoorbeeld de gebeurtenis zich op je vierde jaar al voordeed – het voor de toepassing van EMDR niet noodzakelijk is dat diep wordt ingegaan op allerlei zaken die niet direct met de herinnering aan de beschadigende ervaring te maken hebben.
Ook hoeven er geen huiswerkopdrachten te worden uitgevoerd waarbij van de cliënt wordt gevraagd je in de thuissituatie regelmatig aan het traumatisch materiaal bloot te stellen, wat bijvoorbeeld bij gedragstherapie vaak wel noodzakelijk is. Dit maakt de methode voor patiënten (en therapeuten) doorgaans relatief weinig emotioneel belastend. Letterlijk zegt de GGZ-richtlijn angststoornissen:
“EMDR is één van de meest in aanmerking komende psychologische interventies bij PTSS. De methode is effectief en wordt door zijn aard door veel patiënten en therapeuten als relatief weinig emotioneel belastend ervaren” (Landelijke stuurgroep multidisciplinaire richtlijnen in de GGZ, 2003)*.
Ik zou dan ook niet lang wachten om behandeling te zoeken, zeker omdat de dingen die je noemt zo beperkend zijn voor de kwaliteit van jouw leven. Op www.emdr.nl vind je een lijst met behandelaars.
Met vriendelijke groet en veel succes gewenst,
Ad de Jongh
* Landelijke stuurgroep multidisciplinaire richtlijnen in de GGZ (2003). Multidisciplinaire Richtlijn Angststoornissen. Kwaliteitsinstituut voor de Gezondheidszorg CBO/Trimbos-instituut. Beschikbaar op: www.ggzrichtlijnen.nl
• Bekijk het filmpje waarin een vrouw behandeld wordt met EMDR
• EMDR staat voor: Eye Movement Desensitization and Reprocessing. EMDR is een kortdurende behandelmethode om traumatische ervaringen te verwerken.
Ad de Jongh schreef samen met E. ten Broeke:
• Handboek EMDR: een geprotocolleerde behandelmethode voor de gevolgen van psychotrauma. Harcourt publishers, Amsterdam.
• Praktijkboek EMDR: Casusconceptualisatie en specifieke patiëntengroepen. Harcourt Publishers, Amsterdam  [ook onder eindredactie van Hans-Jaap Oppenheim]
• Neem een kijkje op de site van de Vereniging EMDR Nederland. www.emdr.nl