De vraag
Al 13 jaar tevreden met mijn relatie, maar is dit alles?
Beste Irene,
Ik heb al dertien jaar, op zich naar tevredenheid, een latrelatie. We kunnen echter verschillende behoeften niet voor elkaar invullen. Ik zou een man in huis willen die voor mij zorgt. Mijn partner zou een vrouw willen die vaker bij hem is.
Het lijkt een patstelling. Mijn hoofd zegt dat ik moet accepteren dat honderd procent niet haalbaar is. Mijn hart blijft echter huilen en ziet geen perspectieven. Het maakt me verdrietig. Hoe nu verder? Blijven luisteren naar hoofd of luisteren naar hart?
Vriendelijke groet,
Karin

Het advies
Beste Karin,
Hartelijk dank voor je vraag. Wat je omschrijft is een klassiek voorbeeld van hoe mensen op verschillende manier liefde geven en ontvangen.
Als we niet weten op welke manier onze partner graag liefde ontvangt, en vice versa, kan de liefdesrelatie leeg worden, zonder dat we begrijpen waarom. Het is dus belangrijk te weten hoe de ander graag liefde ontvangt. Daarnaast moet je weten, hoe jij zelf graag liefde ontvangt.
Er bestaan vijf ‘talen’ op liefdesgebied. Afhankelijk van de gesproken taal, zal je partner je verstaan. Spreek jij een andere taal, dan zul je je partner dus niet verstaan en zal je partner op zijn beurt niet ervaren dat jij van hem of haar houdt.
De talen zijn als volgt:
1. Voor sommige partners is het erg belangrijk om positieve woorden van zijn of haar geliefde te ontvangen;
2. Voor anderen is ‘samenzijn’, het echt aandacht hebben voor elkaar, een manier om lief te hebben;
3. Anderen voelen dat hun partner van hen houdt door het krijgen van cadeautjes;
4. Het zorgen voor de partner, dus bijvoorbeeld het af en toe overnemen van huishoudelijke klussen, het ontbijtje op bed etc., is ook een mogelijke liefdestaal;
5. Lichamelijk contact kan ook de taal zijn waardoor jouw partner ervaart dat je lief hebt.
De ene taal hoeft de andere taal niet uit te sluiten!
Wanneer jij dus graag verzorgd wil worden, kun je dat aan je partner uitleggen (Wat betekent dat voor jou precies? Welke invulling kan hij daaraan geven? Je moet hem dit duidelijk uitleggen, omdat hij deze ‘taal niet spreekt!). Wanneer hij graag wil dat jij er vaak voor hem bent, vraag eens na hoe hij dat ziet: wat vindt hij fijn, voelt het goed als je samen met hem op de bank zit of voelt het beter als jullie praten of film kijken? Kortom, leer zijn taal spreken, zodat hij zich geliefd voelt (en vice versa natuurlijk)!
Het is dus zeker geen hopeloze relatie waar je in zit: alleen wordt er een stevig beroep op je gedaan qua inlevingsvermogen en empathie. Ik hoop dat jullie de uitdaging aannemen!
Hartelijke groeten,
Irene