De vraag
Hoe kom ik af van mijn belangst?
Mijn vraag gaat over belangst. Als ik onbekenden bel, ben ik namelijk wat zenuwachtig. Vroeger heb ik gestotterd, maar daar ben ik voor 99% vanaf. Alleen als ik iemand bel dan hakkel ik vaak aan het begin van een telefoongesprek.
Ik wil maling hebben aan wat anderen van me denken, maar schijnbaar lukt dit niet bij het (begin van het) telefoneren. Hoe kom ik af van mijn belangst?

Het advies
Expert
Gijs Jansen
Acceptatie-therapeut
Belangst is een vervelende angst, maar hij is goed te hanteren als je bereid bent om er echt voor te gaan.
Waarom je niet 100% zal afkomen van je belangst
Die 99% doet me geloven dat je streeft naar 100% genezing, klopt dat? Ik kan je verzekeren dat dat nooit gaat lukken. Je kunt het verleden namelijk niet uitwissen en ik kan van jou geen perfecte spreker maken. Sommige mensen hebben rare tenen, anderen hebben last van stotteren. Zo simpel is het. Maar je kunt die angst om te bellen wel beter leren hanteren, en er zo minder last van hebben.
Belangst bestrijden: vooral een kwestie van doen
Door te oefenen met bellen kun je je belangst zelf te lijf gaan. Omgaan met belangst is namelijk vooral een kwestie van doen, doen en nog eens doen. Je kunt hierbij telefoonkosten besparen door bijvoorbeeld met je partner of vrienden een rollenspel te doen. Daarbij pakken jullie dan beiden een telefoon, en doen alsof jullie een telefoongesprek voeren. Vervolgens kun je oefenen met (vaak gratis) informatielijnen. Als het aan mij zou liggen zou je iedere dag minimaal vijf telefoontjes plegen, ook al gaan deze helemaal nergens over.
Zenuwachtig zijn mag!
Dan rest de vraag waarom je niet zenuwachtig zou mogen zijn, en waarom je niet zou mogen hakkelen aan het begin van een gesprek. Het zijn de imperfecties die ons als mensen vaak zo prachtig mooi maken. Het is jammer dat ons perfectionisme zelfs die kleinste plooien nog glad probeert te strijken.
Verwacht dus geen wonderen en oefen met hakkelen! Dat je gaat hakkelen en zenuwachtig gaat zijn weet je bij voorbaat al. Het is vooral een probleem omdat die 99% één procent te weinig is voor je. Maar als ik lees hoe het eerst was, en wat jij volgens mij allemaal overwonnen moet hebben, mag je juist enorm trots op jezelf zijn.
Lees ook dit artikel plus tips over jezelf leren accepteren, want niemand is volmaakt…