De vraag
Eindelijk assertief en nu met iedereen ruzie
Dag Ursela,
Ik heb mij jarenlang aangepast en nu wil ik eindelijk mezelf zijn en mijn mening geven. Dit stuit op ruzie en weerstand bij mijn beste vrienden. Ik raak in paniek en wil terug naar mijn oude gedrag. Hoe kom ik hierboven te staan?
Groeten van Greet

Het advies
Beste Greet,
Knap hoor dat je die stap hebt weten te zetten om je niet meer aan te passen, om jezelf te durven zijn, om je mening te geven! Daar mag je heel trots op zijn! Want trouw zijn aan jezelf en aan je eigen mening is een waardevol goed. Is té waardevol om dat weer te verliezen. Jouw wens om niet meer in je oude gedrag te vervallen, om al die externe weerstand te overwinnen, is dan ook heel terecht.
Hoe kun je dan ook boven die weerstand blijven staan?
• Het toverwoord in deze is ‘metacommunicatie’. Breng jouw gevoelens ter sprake. Leg de weg uit die je op assertiviteitsgebied de afgelopen jaren hebt afgelegd. Verwoord daarna het gedrag van je vrienden. Vertel je vrienden dat je weerstand ervaart. Vraag naar de reden daarvan. Kortom, zie in een ontspannen sfeer nader tot elkaar te komen.
• Vraag je ondertussen af of je echt assertief bent geworden óf dat je assertiviteit met agressiviteit verward. Agressiviteit dat inderdaad tot ruzie kan leiden.
• Onderwijl kan het zeker geen kwaad begrip/geduld op te brengen voor het gewenningsproces dat ook jouw vrienden ondergaan. Immers, ze zijn waarschijnlijk tot nu toe een heel andere Greet gewend.
Greet, jouw beste vrienden zullen het zeker wel goed met je menen. Ze zullen zeker wel blij voor je zijn dat je die assertiviteitshorde hebt weten te nemen. Ga daarom vooral na de nog weg te ruimen schoonheidseuvels vooral genieten van die nieuwe Greet. Een Greet waar je zoals gezegd heel trots op mag zijn!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg