De vraag
Hoe maak ik haar zelfstandiger?
Beste Jolet,
Hoe leer ik mijn dochter van 30 op eigen benen te staan? Sinds haar zwangerschap belt ze me tientallen keren per dag. Ze ging bij haar vriend weg en woonde vier maanden bij mij en mijn man, met wie ik sinds een jaar getrouwd ben. Maar eerder claimde ze ook al zo; het heeft me mijn eerste huwelijk gekost. Ze woont nu zelfstandig met haar zoontje. Ze heeft genoeg vriendinnen, maar ze kan me gewoon niet loslaten. Een rijbewijs heeft ze niet, dus ik moet haar overal heen rijden en dagelijks op de kleine passen. Wel gaat ze stappen met haar vriendin. Ik heb zelf drie banen en het huishouden. Door al het oppassen kom ik nergens meer aan toe – ik verwaarloos mijn vriendinnen, heb zelf geen ontspanning en ruzie met mijn man.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
De relatie tussen u en uw dochter wordt al heel lang bepaald door het motto: ‘Zij vraagt en ik volg.’ Dat zal niet makkelijk te veranderen zijn. Niet alleen uw dochter moet iets leren. U moet zelf iets heel moeilijks gaan doen: grenzen stellen en ‘nee’ zeggen. De situatie van een alleenstaande moeder is niet eenvoudig. Ik begrijp dat u haar wilt helpen. Maak een lijstje van uw beschikbaarheid per week, bijvoorbeeld op een vaste dag X uur oppassen, Y avonden oppassen, Z autoritjes. Geef dat lijstje aan uw dochter en vertel dat deze regeling over drie weken zal ingaan. Dan heeft ze de tijd om haar leven aan te passen. Het moeilijkste komt daarna: u moet zich heel strikt aan uw lijstje houden en er nooit overheen gaan. Zeg kordaat ‘nee’ en moedig haar aan om zelf haar probleem op te lossen. Wees duidelijk. Het verpest niet alleen uw leven maar ook de moeder-dochterrelatie als u over uw grenzen heen blijft gaan.
vriendelijke groet,
Jolet Plomp