De vraag
Bang voor de beoordeling van mijn moeder
Beste mevrouw Freud,
Ik heb een hele dominante moeder die van mijn broer en mij hele hoge verwachtingen heeft/had. Ik ben inmiddels ruim 40 en nog steeds wil ik daar aan voldoen. Als zij in de buurt is verander ik ook volgens mijn man, ik word onzeker, maak excuses voor zogenaamde fouten.
Waarom blijf ik toch zo bang voor haar beoordeling? Ik heb een leuke lieve man, een wereldbaan en een leuk leven. Toch blijf ik bang zijn niet te voldoen aan haar verwachtingen.
Vriendelijke groeten,
Fleur

Het advies
Beste Fleur,
Het blijft moeilijk om de waardering van een moeder te moeten missen. Meestal blijft dat verlangen levenslang hangen maar dat hoeft niet. Die waardering gaat nooit komen, ook dat erkennen is een rouwproces. Het blijven hopen is vruchteloos. De angst voor afkeuring hangt met het verlangen samen. Maar moeders veranderen lukt niet. Ze is zoals ze is en moeders hebben ook weer moeders (gehad). De keten der generaties onder ogen zien kan helpen te begrijpen waar de afwijkende patronen vandaan komen.
Vriendelijke groeten,
Iki Freud
Iki Freud (1937) is psychoanalytica in Amsterdam. Ze was jarenlang als psycholoog en psychoanalytica verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Op dit moment is ze vrijgevestigd psychotherapeut.
Haar belangrijkste Nederlandse publicaties zijn:
• Electra. De moeizame relatie tussen moeders en dochters. Rainbow Pockets
• Electra. Het drama van de moeder dochterrelatie. Van Gennep
• Mannen en moeders, De levenslange worsteling van zonen met hun moeders,
Rainbow Delphi