De vraag
Ik houd een hekel aan mijn buren
Beste Carien,
Hoe kan ik leren om dingen makkelijker los te laten? Ik heb veel moeite om negatieve gebeurtenissen los te laten. Ik heb nu veel last van een slepend conflict met de buren. Het conflict werd zo erg, dat wij besloten om ons huis in de verkoop te zetten en weg te vluchten, ondanks het feit dat we op een mooie plek wonen die aan al onze wensen voldoet. Helaas lukt het niet om het huis te verkopen en zijn we min of meer gedwongen om hier te blijven.
Eigenlijk zijn we ook gek dat we gaan, want we hebben hier alles wat we nodig hebben voor een goed leven, behalve fijne buren. Hoewel het nu rustiger is dan een jaar geleden, lukt het me toch niet om de gebeurtenis los te laten en verder te gaan met mijn leven.
Ik blijf met zoveel negatieve gevoelens zitten, dat ik er depressief van word. Ik probeer positief te denken en blij te zijn met wat we hebben, maar ik blijf in die negatieve gevoelens hangen. Ik wil er graag iets aan doen omdat ik dit niet als een incident zie. Ik heb bijvoorbeeld ook moeite om vriendschappen die doodbloeden los te laten. Ik hoop dat u een goede tip voor mij heeft.
Groeten van Ingrid

Het advies
Carien Karsten
Psychotherapeut
Beste Ingrid,
Wat houd je precies vast als je niet kunt loslaten? Je kunt moeilijk je woede uiten tegen de buren, want je moet met ze verder. Ook is het vaak lastig vriendinnen de waarheid te zeggen. De boosheid die je niet op de buitenwereld kunt richten kan een voedingsbodem zijn voor negatieve gedachten over jezelf. Dat je een loser bent, omdat het niet gelukt is te verhuizen, of dat je faalt omdat je zelf te weinig energie meer steekt in sommige vriendinnen.
Kortom: analyseer welke negatieve gedachten de nare gevoelens in stand houden en probeer de dingen te zien als eigen keuze. Je kiest ervoor je huis niet te verkopen en je kiest ervoor bepaalde vriendschappen te onderhouden. Mocht je het anders willen, dan zijn er mogelijkheden. Je kunt je huis verhuren of voor weinig geld verkopen. Je kunt met je vriendinnen bespreken dat de relatie is doodgebloed. De relatie kan daardoor zeer verbeteren. Maar kennelijk kies je daar niet voor!
Vriendelijke groet,
Carien Karsten