De vraag
Mijn onzekerheid maakt me wantrouwend
Beste heer Wijnberg,
Ik ben erg onzeker. Ik denk snel dat andere mensen me niet veel waard vinden en voel me dan klein. Ik heb dit proberen ‘op te lossen’ door heel hard te werken totdat ik lichamelijke klachten kreeg. Hierdoor werd de onzekerheid alleen maar groter.
Nu heb ik moeite me aan beperkte uren te houden omdat ik voor mijn gevoel mijn werk niet goed genoeg kan doen en ik bang ben voor afwijzing van anderen. Mijn werk heeft alle begrip voor mijn situatie maar ik betrap me erop dat ik dat begrip vaak wantrouw vanwege mijn eigen onzekerheid. Hoe zou u mij provocatief coachen?
Vriendelijke groet,
Lisanne

Het advies
Beste Lisanne,
Misschien wel zo:
Th: ‘Wat is het probleem?’
Cl: ‘Ik voel mij onzeker.’
Th: ‘Ach ja, welke vrouw heeft dat probleem niet?’
Cl: ‘Ja, maar ik zit er maar mooi mee.’
Th: ‘Tja, maar hoezo is dat nu ineens een probleem?’
Cl: ‘Ik probeerde mezelf te bewijzen door hard te werken totdat ik lichamelijke klachten kreeg. Nu werk ik minder en op het werk hebben ze daar begrip voor, maar door mijn onzekerheid wantrouw ik dat begrip.’
Th: ‘Ja voor hetzelfde geld menen ze er echt helemaal niets van, en hebben ze zo hun eigen gedachten over jou; dus wees alert.’
Cl: ‘Ja, ik ben al steeds op mijn hoede, maar dat is nu juist zo vermoeiend.’
Th: ‘Dat klopt, maar wie goed wil overkomen moet meer moeite doen en elke afwijzing proberen te voorkomen, dus zo bekeken ben je goed bezig. Wel veel inspanning, maar dat moet je ervoor over hebben.’
Cl: ‘Ja, maar ik wil ook wel eens kunnen ontspannen.’
Th: ‘Dat moet je je ook kunnen veroorloven; doe dat maar thuis in je eigen tijd en niet op het werk waar iedereen je in de gaten houdt.’
Cl: ‘Ja, maar ik wil uitgaan van mijn eigen kracht.’
Th: ‘Heb je die dan?’
Cl: ‘Nou ja, daar twijfel ik dus over.’
Th: ‘Precies, dus zolang de twijfel blijft, moet je ervoor ploeteren.’
Cl: ‘Hmmm, ik vind dit erg verwarrend.’
Th: ‘Prima, denk daar nog maar eens goed over na.’
Cl: ‘Ik denk al zoveel…’
Th: ‘Dan ben je wel wat gewend.’
Vriendelijke groet,
Jeffrey Wijnberg