De vraag
Waarom heb ik me zo gemeen gedragen?
Beste Jolet,
Vorig jaar zat ik een tijdje alleen in het buitenland. Ik heb in die periode mijn vriend vreselijk behandeld en zo mijn relatie kapotgemaakt. Achteraf snap ik er niks van. Hoe kon ik zo gevoelloos zijn en hem zoveel pijn doen? Is dit normaal? Kan het een reactie zijn op stress?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Zulk afstotend gedrag kan een onbewuste reactie zijn op het pijnlijke gevoel iemand nodig te hebben. De afhankelijkheid van het missen wordt dan afgeweerd door juist een over-kritische houding aan te nemen.
Een andere mogelijke verklaring is dat u zó werd meegesleept in de grote opwinding van uw buitenlandse avontuur dat u de rustiger gevoelens van uw vertrouwde relatie in Nederland niet meer herkende. Wat er echt in u omging kunt u alleen te weten komen door introspectie, desgewenst in gesprek met een psycholoog.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp