De vraag
Mijn vriend accepteert mijn kind niet
Beste Liselotte,
Ik twijfel al een tijd of mijn relatie een kans van slagen heeft door het gedrag van mijn vriend. Hij idealiseert zijn ex en zijn verleden met haar, deze relatie komt op de eerste plaats. Het kleinste voorval kan hem woedend of verdrietig maken. Hij heeft geen vrienden. Hij veroordeelt, kleineert en denigreert. Hij accepteert mijn kind niet en ergert zich constant. Hij adoreert zijn eigen kinderen en valt telkens in herhaling als hij iets over hen vertelt.
Ik kan niet spontaan zijn in mijn gedrag, want hij heeft constant kritiek op alles wat ik zeg of doe en dit gaat vaak gepaard met een flinke felheid. Alles moet gaan zoals hij wil. Als ik hem op zijn gedrag aanspreek, wordt hij boos of zielig. Hij idealiseert zijn ex-schoonfamilie en er is niets goed aan zijn eigen familie.
Mijn liefde voor hem is aan het slinken. Ik heb hem gevraagd om hulp te gaan zoeken, maar dat wil hij niet, van niemand niet.
Wat kan ik nog doen?
Groeten van Jeanne

Het advies
Lieve Jeanne,
Hierop kan ik maar één advies geven: stop hiermee. In de eerste plaats omdat jouw verantwoordelijkheid als moeder het allerbelangrijkste is. Jij bent verantwoordelijk voor je kind. Niet alleen wil je dat je kind nu een gelukkige jeugd heeft, ook wil je een fijne toekomst. Dan zul je zelf het goede voorbeeld moeten geven. Als je gekleineerd wordt en dat accepteert, geef je geen goed voorbeeld.
Dat zijn twee redenen waarom je een einde aan deze relatie moet maken voor je kind: voor nu en later. Maar ook voor jezelf: je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen levensgeluk. Dus zul je keuzes moeten maken die bijdragen aan je levensgeluk. Deze relatie doet dat zeker niet. Ook niet in de toekomst, dat blijkt heel duidelijk als je vriend weigert hulp te zoeken.
Wil je zelf steun bij het nemen van de beslissing en het inrichten van je leven na het verbreken van de relatie, zoek dan een therapeut of coach (bijv. op www.coachingenrelatietherapie.nl), ga gezellig dingen ondernemen met andere singles (zie bijv. www.single-actief.nl) en zoek een nieuwe man. Iemand die goed is voor jou en je kind (zie bijv. www.mens-en-relatie.nl).
Heel veel succes met deze stap!
Liselotte Visser
Liselotte Visser is relatietherapeut en psycholoog.
Neem een kijkje op haar sites: