De vraag
Sinds mijn burn-out denk ik: wat wil ik echt?
Ik ben tijdens mijn burn-out altijd blijven doorgaan, en daardoor heb ik een depressie gekregen. Voor een groot deel ligt die gelukkig al achter me. Ik ben nu bezig met het oplossen van de onderliggende problemen. Ik blijf tegen de vragen aanlopen ‘Wat wil ik?’ en ‘Wat zijn mijn talenten?’

Het advies
Expert
Luk Dewulf
Werk en burn-out
Talent gaat over activiteiten in ons werk en leven die voor onszelf moeiteloos gaan én onze energie en voldoening opleveren. We worden er wel moe van, maar het laadt enorm onze batterijen op als we ermee bezig zijn. Vandaar dat veel mensen niet weten wat hun eigen talent is: want hoe zou nu iets wat niet bijzonder en spectaculair is, iets wat vanzelf gaat, een talent kunnen zijn?
Ik geef u eerst deze tip. Houd een week lang ieder uur bij of de tijd het afgelopen uur voorbijvloog (u keek op de klok en ineens was er een uur voorbij), traag ging (u verveelde zich) of juist te snel ging (u was gestrest). Grote kans dat u tijdens de momenten waarop u zich niet bewust was van de tijd, echt aan het doen was waar u goed in bent.
En dit is een gedachtenoefening: stel, over vijftien jaar wilt u vieren hoe geweldig de afgelopen vijftien jaar waren. Geld is geen probleem. U mag de ultieme plek kiezen (in uw tuin of aan de andere kant van de wereld), en uitnodigen wie u wilt. Tijdens het feest zit u aan een tafeltje met de mensen die u het dierbaarst zijn. Ze vragen: ‘Waarom geef je dit feest en waarom ben je zo blij met de afgelopen vijftien jaar?’ Wat zou u dan allemaal willen kunnen vertellen? //