De vraag
Zal ik de stap naar deze nieuwe baan wagen?
Beste Ursela,
Momenteel ben ik onderzoeker. Hoe langer ik het werk doe, hoe meer de opdrachten op elkaar gaan lijken. Ik wil voortaan liever iets met mensen gaan doen omdat ik merk dat ik daarvan veel gelukkiger word dan van het werk dat ik nu doe. Iets als coaching of decaanschap zou me niet tegenstaan. Ik ben echter bang dat ik met mijn huidige diploma’s niet snel van richting zal kunnen veranderen, of dat ik weer bij een laag salaris moet beginnen. Ik weet dus niet goed wat ik moet doen/of ik deze stap kan wagen.
Groeten van Allison J.

Het advies
Beste Allison,
Als onderzoeker ben je zeker gewend diep te graven, goed te analyseren, informatie in een advies te vertalen én … Kortom, in mijn beleving beschik je over véél kwaliteiten en talenten. En, wat denk je van je werkervaring? Ervaring die je ongetwijfeld op meerdere terreinen kunt inzetten. Dus, als je veel voor coaching of een decaanschap voelt, dan verdient dat naar mijn idee nader onderzoek.
Onderzoeksvragen:
1. Welke kwalificaties zijn voor deze functies ‘vereist’?
2. Waar liggen jouw sterke punten?
3. Waar ligt jouw toevoegde waarde?
4. Op welke punten is ‘bijscholing’ wenselijk?
5. Welke mogelijkheden zie je om deze werkzaamheden in praktijk te brengen (bijvoorbeeld coaching on the job bij je huidige werkgever?). Denk daarbij ook eens aan minder voor de hand liggende trajecten.
6. Hoe weeg je de financiële voordelen/nadelen af tegen een gelukkig/ongelukkig werkend leven?
Allison, laat je alsjeblieft geen vrees inboezemen, maar trek ten strijde! Onderwerp je wensen aan jouw wijsgerige onderzoeksblik! En laat je eventueel ook eens geestdriftig bezielen door de adviezen die ik Suzanne heb gegeven.
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
www.cleverwise.com