De vraag
Na mijn burn-out denk ik: Wat wil en kan ik echt?
Ik ben tijdens mijn burn-out altijd door blijven gaan, waardoor ik uiteindelijk een depressie heb gekregen. Gelukkig heb ik die voor een groot deel al achter me kunnen laten.
Ik ben nu bezig met het oplossen van de achterliggende problemen. Ik blijf ook steeds weer tegen de vragen aanlopen ‘Wat wil ik?’ en ‘Wat zijn mijn talenten?’. Hoe kom ik hier achter?

Het advies
Expert
Luk Dewulf
Werk en burn-out
Bedankt voor je vraag. Het is ook niet makkelijk om te weten wat je talent is. Dat heeft te maken met de definitie ervan: ‘Talent gaat over activiteiten in jouw werk en leven die voor jou moeiteloos gaan én je energie en voldoening opleveren’.
Je wordt er wel moe van, maar het laadt enorm je batterijen op als je ermee bezig bent. Vandaar dat heel veel mensen niet weten wat hun talent is. Want hoe zou nu iets wat niet bijzonder en spectaculair is – wat vanzelf gaat – hun talent kunnen zijn?
Een tip die ik je kan geven is dat je een uurrooster maakt voor de voorbije week – van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat, uur per uur. En dat je per uur terugkijkend aangeeft of de tijd vloog (je kijkt op de klok en er is zo een uur voorbij), traag ging (je verveelde je) of juist te snel ging (je was gestresst). De kans is erg groot dat je tijdens de momenten dat de tijd vloog echt aan het doen was waar je goed in bent.
Er bestaan uiteraard ook verschillende tools en vragenlijsten om talenten in kaart te brengen, ik geef er drie:
• Op de website Strengthsfinder kan je voor een klein bedrag een vragenlijst invullen die je zicht geeft op je vijf belangrijkste sterke punten of talenten. Echt de moeite: het duurt 45 minuten en is inzichtelijk en betrouwbaar;
• Martin Seligman, grondlegger van de positieve psychologie, heeft een vragenlijst gemaakt die inzicht geeft in talenten. Deze vragenlijst gaat op zoek naar talent dat dicht bij je waarden ligt. Zie Authentichapiness en klik op ‘Strengths questionnaire’ (je moet je eerst even registreren ten behoeve van de wetenschap);
• De ‘Ik kies voor mijn talent’-toolbox (verschijnt eind oktober bij LannooCampus) beschrijft 39 talenten en geeft ook aan in welke omgeving of context dit talent het best tot zijn recht komt.
De vraag ‘Wat wil ik met mijn leven?’ is natuurlijk een lastige. Het vraagt het vermogen om contact te maken met je diepste drijfveren, het vraagt ook om te durven dromen. ‘Mensen die niet durven dromen lopen het risico om wakker te worden met een nachtmerrie’. Angst voor het niet uitkomen van dromen houdt mensen vaak tegen om te dromen.
Een vraag die ik soms aan mensen stel kan misschien helpen bij het creëren van beelden:
‘Stel je bent vijftien jaar ouder en je organiseert een feest om te vieren hoe geweldig die afgelopen vijftien jaar zijn geweest. Geld is geen probleem. Je kiest dé plek op de wereld waar je dit wilt doen (in je tuin of aan de andere kant van de wereld), en je mag uitnodigen wie je wilt (veel of weinig mensen).
Stel je voor dat je later op die avond aan een tafeltje zit met de mensen die je het meest dierbaar zijn en ze vragen je: ‘Waarom geef je dit feest en ben je zo blij met de afgelopen vijftien jaar?’ Wat zou je dan allemaal willen kunnen vertellen?
Ik hoop je hiermee wat elementen te hebben aangereikt.