De vraag
Hoe moet ik omgaan met stress?
Beste Fred,
Een aantal jaren geleden ben ik, doordat ik veel stress had, overspannen geraakt. Nu, zo’n 5 jaar later, heb ik nog steeds de angst dat ik het nog een keer zal krijgen omdat ik niet goed aanvoel waar m’n grens ligt. Ik heb nog steeds regelmatig last van stress en heb dit dan niet altijd onder controle. Ik voel me hier vaak erg onzeker door. Hopelijk heb jij een goed advies voor omgaan met stress. Alvast bedankt.

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Beste cursist,
Je bent bang dat de situatie van 5 jaar geleden zich zal herhalen en je weer overspannen raakt. Dit omdat je nog steeds stress hebt, en moeite hebt met het aanvoelen van je grenzen. Dat is ook moeilijk, vaak merk je pas (te) laat dat je teveel hooi op je vork hebt genomen.
Een stapje terug
Daarom is het belangrijk om niet alleen dán een stapje terug te doen wanneer je al gestresst bent. Probeer om op vaste momenten van de dag rust te ‘pakken’ en te ontspannen. Het doen van ontspanningsoefeningen (zie pagina 122-125 van het boek Denk je sterk) kan je hierbij helpen. Op die manier zal je merken dat je, in situaties van stress, minder snel het gevoel hebt overspoeld te raken.
Beter omgaan met stress
Wat omgaan met stress ook kan vergemakkelijken, is om voor jezelf in kaart te brengen welke omstandigheden het meest stressvol zijn voor jou. Omstandigheden hebben we vaak niet in de hand. Maar door meer zicht te hebben op díe zaken die stress bij jou teweeg brengen zal het je minder snel overvallen. En weet je bovendien dat die situaties eindig zijn.
Relativeer
Wat mij tenslotte persoonlijk ook helpt omgaan met stress, is de boel relativeren. Is het écht essentieel dat ……… á la minute gebeurt? Loopt de boel volledig in het honderd als ik ……… doe op een moment dat het mij beter uitkomt? Zie ook hoofdstuk 10 uit Denk je sterk: Reclame voor jezelf. De bijbehorende ontspanningsoefeningen voor omgaan met stress vind je op: www.sterk-swaen.nl
Succes ermee!
Groet,
Fred Sterk
www.sterk-swaen.nl
Test en train uw zelfvertrouwen
Wilt u op een meer ontspannen manier met kritiek omgaan? Uzelf krachtiger leren presenteren en een positievere kijk creëren op uzelf? Volg dan nu de achtweekse online training Vergroot je zelfvertrouwen, gemaakt door Psychologie Magazine in samenwerking met psychotherapeut/coach Fred Sterk.