De vraag
Ik ben een jobhopper en ik zoek stabiliteit
Hallo Ursela,
Ik ben 45 jaar en een echte jobhopper: Sinds 1986 heb ik elf werkgevers gehad en sinds 3,5 jaar heb ik mijn eigen eenmansbedrijf. Hoewel het bedrijf wel winstgevend is, heb ik er niet zoveel plezier meer in. Ik ben een generalist, onrustig en ben op zoek naar verandering.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken, zonder over drie jaar weer het idee te krijgen dat ik weer wil veranderen. Eigenlijk ben ik op zoek naar stabiliteit.
Groet,
Jacob

Het advies
Beste Jacob,
Met elf werkgevers en een eigen eenmansbedrijf heb je een ongelooflijke schat aan ervaring opgedaan. Dát is het positieve aan veel ‘switchen’. Anderzijds is het heel begrijpelijk dat je naar rust/stabiliteit streeft.
Belangrijk is dat je nu pas op de plaats maakt. En gaat ‘wikken en wegen’ hoe je je levenspad/werkpad wilt vormgeven, waarbij het essentieel is dat je heel dicht bij jezelf blijft.
Daarvoor kun je jezelf de volgende vragen stellen.
1. Stel dat je nog zes maanden te leven hebt, wat zou je dan het liefste willen doen?
2. Hoe zou je ideale leven er dan uitzien? Hoe wil je geleefd en gewerkt hebben?
3. Wat is de passie van je leven?
4. Welke dromen geven jou een warm gevoel?
5. Welk leven wil je leiden qua werk, studie, hobby’s, wonen en relaties?
6. Welke van je goede eigenschappen zou je willen benutten?
Ook adviseer ik je eens na te gaan waarom je zo vaak van werkgever veranderd bent. Wat zit daarachter? Welk patroon kun je daarin ontdekken? Waardoor heb je je laten leiden?
Jacob, als je de tijd neemt voor zelfanalyse en pas die stappen onderneemt die weldoordacht en in overeenstemming zijn met je gevoel/intuïtie, dan zul je ongetwijfeld meer balans en stabiliteit in je leven ervaren.
Ik wens je veel zelfinzicht en stabiliteit toe in je ‘nieuwe’ levensfase.
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
www.cleverwise.com