De vraag
Ik ben besluiteloos over mijn werk
Ik heb altijd met veel plezier gewerkt als bloemiste, maar na tien jaar wil ik iets anders. Iets voor mezelf beginnen, iets leren? Mijn hoofd zit vaak zo vol ideeën, dat ik het gewoon niet meer weet. Ik maak dingen niet af en ben erg besluiteloos. En dan heb ik ook nog een kleintje thuis.

Het advies
Expert
Nienke Wijnants
Loopbaan- en levensvragen
In de huidige maatschappij lijkt het bijna een verplichting om gelukkig en succesvol te zijn en jezelf daarnaast blijvend uit te dagen en te ontwikkelen. Dat leidt ertoe dat we soms niet meer weten waarom we een bepaalde stap eigenlijk nemen: voor onszelf of omdat het zo ‘hoort’?
Ook vergelijken we onze levens en keuzes vaak met die van anderen. Daardoor zijn we geneigd te vergeten welke voordelen onze eigen situatie met zich meebrengt. We denken niet alleen dat het anders moet, maar ook dat die verandering groot en verstrekkend moet zijn. Terwijl dat niet altijd nodig is. Dat na tien jaar de verveling in uw werk optreedt, wil niet meteen zeggen dat u rigoureus moet switchen.
Stel daarom allereerst vast waarom u verandering wilt. Hoe groot moet die verandering zijn en wat verwacht u daarvan, op korte en lange termijn? Breng alle voors en tegens van uw huidige situatie in kaart. Waar schort het vooral aan? Wat mist u? Kijk vervolgens wat er nodig is om daarin te voorzien. Soms moet het roer echt om, maar soms zijn met kleine wijzigingen al grote resultaten te behalen.