De vraag
Ga ik verder als ondernemer of onderzoeker?
Beste Gerdy,
Ik heb 4 jaar geleden besloten om te starten met promotieonderzoek. Als zelfstandig ondernemer (organisatie adviseur) heb ik echter de afgelopen 4 jaar zoveel opdrachten gehad dat ik niet toekom aan mijn promotie.
Mijn vraag is nu: moet ik verder gaan met promotieonderzoek of stoppen en volledig als ondernemer doorgaan? Want nu is en wordt het promoveren niet veel. Het daagt me wel uit en ik vind de kennisverrijking van promotieonderzoek erg interessant. Maar ja, de opdrachten vragen ook veel tijd.
Graag je advies.
Hartelijke groet,
Anoniem

Het advies
Expert
Gerdy Geersing
Organisatiepsycholoog
Beste Anoniem,
Allereerst wil ik mijn bewondering uitspreken voor het combineren van een promotie met werk als zelfstandig ondernemer! Een promotie gecombineerd met een baan in loondienst is al erg zwaar, maar als zelfstandig ondernemer is het nog lastiger om het werk, het werk te laten en je te concentreren op je promotie.
De opdrachtgevers laten zich immers niet door jouw werkschema leiden en het is verleidelijk om toch even terug te bellen of op hun vraag in te gaan. Dit is volgens mij ook wat jij ervaart, dat de dynamiek van het ondernemerschap (en advieswerk) een heel andere is dan die van een promotieonderzoek. Het eerste vraagt een grote beschikbaarheid en snel reageren, terwijl je je voor het andere juist moet kunnen afsluiten om de diepte in te kunnen gaan.
Wat ik me afvraag is of het reserveren van tijd en je dan ook helemaal kunnen afsluiten van je andere werk inderdaad de grootste belemmering is voor jou om je promotie-onderzoek te doen? Of is het ook een motivatiekwestie en geeft het advieswerk je gewoon meer voldoening?
Wat je voor jezelf eens zou kunnen nagaan is waarom je destijds met het promotieonderzoek bent begonnen. Waarom was je daarvoor gemotiveerd? Wat trok je aan in het doen van onderzoek? En geeft het je nog steeds voldoening? Zo ja, waar zit ‘m dat dan in?
Doe datzelfde vervolgens voor je werk als zelfstandig ondernemer, zodat je ook op een rijtje krijgt wat je daarin motiveert. Ga vervolgens na wat je zou missen als je met het één of het ander zou stoppen. En wat zou je doen als alles (planningstechnisch) zou kunnen?
Ik ben benieuwd waar je op uitkomt als je alles op een rijtje zet. Mocht je tot de conclusie komen dat je toch verder wil met je promotieonderzoek, probeer dan eens naar je tijdsindeling te kijken. Het lijkt er nu op dat je geneigd bent de meest korte termijn, urgente vragen die je krijgt als ondernemer, voorrang te geven. Misschien is het slim om af en toe dagen of misschien zelfs weken te blokken in je agenda om je helemaal te wijden aan je onderzoek?
Mocht je tot de conclusie komen dat je nu toch liever alleen onderneemt, dan is dat ook prima. Ik kan me voorstellen dat de beslissing om te stoppen met je promotie een lastige is, maar wat weerhoudt je als je toch meer voldoening haalt uit je werk als zelfstandig ondernemer?
Ik wens je veel succes met het nemen van een besluit!
Gerdy Geersing