De vraag
Welk werk wil ik graag doen?
Beste Ursela,
Ik zou zo graag ander werk willen doen, maar ik vind zoveel dingen leuk. Ik zou wel eens willen weten waar ik echt thuis hoor.
Groeten, Alviera

Het advies
Beste Alviera,
Waar hoor je thuis? Waar word je gelukkig van? Welk werk zou je graag willen doen? Cruciale vragen voor een bevredigend en gelukkig werkleven. Eens kijken of we daarachter kunnen komen.
Alviera,
• Maak eens een overzicht van jouw natuurlijke talenten (jouw specialiteiten die voor jou vanzelfsprekend zijn) waarin je vroeger uitblonk en waarin je nu uitblinkt (deze hoeven niet gelijk aan elkaar te zijn).
• Leg ook vast waar je vroeger van genoot en waarvan je nu (nog steeds) kunt genieten.
• Beantwoord de vraag: wat is voor mij vermaak en wat is voor mij werk?
• Stel een lijst op met jouw ontwikkelde vaardigheden (competenties).
• Schrijf jouw succesverhaal. Beschrijf die positieve ervaringen waarin je een actieve rol hebt gespeeld.
• Ga na over welke eigenschappen/kwaliteiten je beschikt. Daarbij is het kernkwadrant (kernkwaliteiten omringd door valkuilen, uitdagingen en allergieën) van Daniel Ofman een goede handleiding.
• Raadpleeg boeken zoals Loopbaanzelfsturing van Hoogendijk, Loopbaanplanning van Van Minden, Loopbaangesprekken van Spijkerman, Jij bent aan Z van Buchel e.a.,
Formuleer je wensdromen:
• Wat is de passie van je leven? Welke dromen geven jou een warm gevoel?
• Welk leven wil je leiden qua werk, studie, hobby’s, wonen en relaties?
• Wat wil je met je dromen bereiken?
• In hoeverre zal je leven veranderen als je je dromen gerealiseerd hebt?
• Welke gevolgen heeft dat voor anderen?
• Kun je de positieve aspecten van je huidige leven ook integreren in je gewenste leven? Kun je je wensdromen ook in je huidige leven integreren? Indien ja, hoe dan?
Aanschouw je opties:
• Hoe kun en wil je je eigen mogelijkheden ontplooien?
• Wie en wat kan je daarbij helpen? Over welke middelen beschik je?
• Wie en wat belemmert jou om je eigen mogelijkheden te ontplooien?
• Wat zijn de voor- en nadelen van al deze opties?
• Welke opties spreken je het meeste aan?
• Aan welke criteria moet je keuze voldoen?
Werk je strategische keuze uit.
• Voor welke optie ga je kiezen?
• Voldoet deze keuze aan de door jouw gehanteerde criteria?
• Wat zijn de te verwachten voor- en nadelen? En hoe zijn deze nadelen te vermijden?
• Hoe kun je de positieve kanten van de niet-gekozen opties integreren in je huidige leven?
• Welke criteria hanteer je om succes te meten?
• Welke stappen wil je ondernemen?
Ik wens je het allerbeste toe in een voor jou veel voldoening schenkende nieuwe baan!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
Vind eenvoudig een goede coach bij jou in de buurt op www.coachfinder.nl.