De vraag
Ik krijg de baan steeds net niet
Beste Jolet,
Sinds drie maanden ben ik werkloos. Ik ben een vrouw van 51 jaar met een hbo-plus opleiding en ik was werkzaam als manager. Ik solliciteer me rot, word vaak uitgenodigd voor een gesprek, krijg positieve feedback, maar ik word het steeds net niet. Ik praat met een coach en ik netwerk veel. Maar toch zit ik thuis. Wat kan ik doen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Solliciteren is een tombola. Het toeval bepaalt of je een prijs krijgt, maar als je blijft proberen verhoog je wel je kans. Als uw sollicitaties realistisch zijn, dan kunt u het beste monter blijven doorgaan op de ingeslagen weg. Drie maanden is in mijn praktijk nog kort voor het vinden van een nieuwe baan. Ga er maar van uit dat het minstens een jaar duurt, zo niet langer. Als u zich daarop instelt, zult u minder snel teleurgesteld raken.
Gebruik één vaste ochtend per week voor netwerken en het reageren op vacatures. Dan loopt u niets mis en kunt u de rest van de week genieten van uw vrije tijd. Doe iets leuks of nuttigs – een cursus, het huis verbouwen, een blog schrijven, op kinderen passen. Dat is goed voor uw zelfvertrouwen. Bedenk: ook als niemand me wil, heb ik nog steeds dezelfde kwaliteiten.
vriendelijke groet,
Jolet Plomp