De vraag
Werkloze man
Mijn man is al anderhalf jaar werkloos. De carrière die hij wil, en waar hij hard voor gestudeerd heeft, komt niet op gang. We hebben kleine kinderen en we redden het niet op mijn salaris. Ik denk dat hij beter ander werk kan zoeken, maar hij stopt zijn energie liever in zijn droom. Hoe kan ik hiermee omgaan?

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Dromen zijn het begin van alles. Wie niet droomt hoe het zou kunnen worden, zal nooit iets geweldigs bereiken. Maar dromen realiseren doe je met een stappenplan: met een begin, tussenstations, en eind.
Alleen als de droom altijd op de eerste plaats komt, kan hij slagen. Je man kan dromen, dat is duidelijk. Helaas is hij ook meedogenloos, want hij laat zijn eigen gezin op een houtje bijten om zijn droom te laten uitkomen. En heeft hij een stappenplan?
Zeg niet tegen hem dat hij niet moet dromen, want je kunt net zo goed zeggen dat hij niet moet ademhalen. Zeg ook niet dat hij rekening met jullie moet houden. Dat doet hij namelijk al: zijn gedroomde carrière is ook bedoeld om jullie blij te maken.
Zeg liever dat je hem wilt helpen een stappenplan op te stellen. Als je hem helpt, kunnen er twee dingen gebeuren: óf hij verliest de moed bij het zien van de hoeveelheid stappen die hij moet zetten en dan neemt hij een andere baan. Of hij maakt de carrière die hij zo graag wil.