De vraag
Mijn man verliest misschien zijn baan
Beste Ad,
Mijn man (48 jaar) heeft gisteren te horen gekregen dat hij volgend jaar te horen krijgt of zijn baan blijft bestaan. Sinds zijn 17de werkt hij bij dat bedrijf en is binnen het bedrijf opgeklommen. Ik werk parttime en we hebben twee jonge kinderen. De toekomst staat zo op losse schroeven. Hoe hou je het piekeren binnen de perken?
Vriendelijke groet,
Pam

Het advies
Expert
Ad Kerkhof
Piekerexpert
Beste Pam,
Dank voor uw vraag. De aankondiging van een mogelijk verlies van baan is voor veel mensen een van de moeilijkste dingen om mee om te gaan. Omdat het gaat om een mogelijk verlies. Die onzekerheid is een belangrijk aspect van het piekeren hierover: ‘Wat als?’, En: ‘Wat betekent dit voor mijn kinderen?’, En: ‘hoe moet het dan met het huis?’, etc.
Dergelijke vragen kunnen ons eindeloos bezig houden, omdat er een kans is dat het baanverlies ook daadwerkelijk optreedt. En die kans is natuurlijk niet op juiste waarde in te schatten en een kans van 10% kan al even bedreigend zijn als een ingeschatte kans van 70%. De truc is natuurlijk dat er ook een kans bestaat dat het baanverlies helemaal niet doorgaat. En dan heeft u met uw gezin misschien wel een jaar lang helemaal voor niets gepiekerd. Dat zou achteraf gezien toch wel zonde zijn van alle tijd die er in is gaan zitten.
Een simpel advies zou zijn: wacht even met piekeren totdat de aankondiging van het ontslag aangetekend in de bus ligt. En ga dan piekeren, zoveel als je kunt en zoveel als nodig is. En als je in paniek wilt raken, dan zou ik je willen adviseren pas in paniek te raken als het ook echt nodig is en niet al een half jaar van te voren. Maar dat alles is makkelijker gezegd dan gedaan.
Een ander advies wat ik heb is dat u en uw man de komende week elke dag samen een uur gaan zitten piekeren over het mogelijke ontslag, en dan alle argumenten opschrijven waarom dat verschrikkelijk zou zijn, en alle argumenten opschrijven waarom dat misschien ook wel een mooie uitdaging zou kunnen zijn. En dan zou ik afspreken tussendoor zo weinig mogelijk te piekeren, maar het gepieker alleen te hervatten als u met zijn tweeën bent.
Dan heeft u in een week tijd toch alle argumenten op een rijtje gezet, en dan mag u wat mij betreft even een weekje vakantie nemen van het gepieker en de week daaropvolgend weer opnieuw een uur per dag. Zo maakt u structuur in uw bezorgdheid over de toekomst en hoeft u niet de hele dag door op ongelegen momenten te gaan lopen piekeren.
Argumenten in positieve zin zijn:
1. ‘Mijn man heeft 31 jaar bij dezelfde baas gewerkt en tot volle tevredenheid.’ Dat betekent dat bij een sollicitatie de commissie onmiddellijk zal begrijpen dat mijn man een loyale werknemer is en dat hij zich langdurig kan committeren aan het belang van de zaak.
1. ‘Mijn man is binnen het bedrijf opgeklommen’: Hij heeft dus bewezen dat hij meer dan gemiddelde capaciteiten bezit om op steeds hoger niveau steeds moeilijker werk te doen. Zijn promoties getuigen van de tevredenheid van zijn werkgever over zijn steeds beter wordende prestaties. Een nieuwe werkgever zal dat op waarde weten in te schatten.
1. ‘Mijn man is binnen een bedrijf opgeklommen’. Dat betekent ook dat hij ook buiten een bedrijf zijn weg zal kunnen vinden. Hij weet hoe een bedrijf werkt, en misschien kan hij wel voor zichzelf gaan beginnen met een bedrijfje in dezelfde of in een andere sector.
1. (Indien van toepassing). Als het bedrijf sluit heeft mijn man toch nog vele goede contacten overgehouden met collega’s en met klanten en leveranciers. Als dat bedrijf stopt heeft hij geen problemen met het onderhouden van die contacten en kan hij daardoor voortvarend zelf iets opzetten
1. (Optioneel). Veel mensen die zo op straat zijn komen te staan hebben achteraf gezien vaak de ervaring dat dit een mooie uitdaging bleek te zijn en dat zij door die aan te nemen uiteindelijk nog veel beter terecht kwamen dan wanneer het bedrijf was blijven bestaan. Waarom zou dat niet ook voor mijn man opgaan?
Schrijft u samen met uw man alle mogelijke negatieve verwachtingen in een schriftje, op de linker pagina, en alle positieve argumenten voor een goede afloop op de rechterpagina. Doe dan het schrift dicht en neem u voor de volgende avond verder te schrijven. Zodoende wordt uw gepieker constructief.
Ik hoop dat u hier iets aan heeft.
Met vriendelijke groet,
Ad Kerkhof
• Ad Kerkhof is hoogleraar klinische psychologie aan de Vrije Universiteit en doet daar onderzoek naar de gevolgen van overmatig tobben, zoals stress, somberheid en slecht slapen. Hij werkte mee aan de online training Stop met piekeren van Psychologie Magazine. Ad Kerkhof: ‘Daarin leg ik bijvoorbeeld in een filmpje uit hoe je je muizenissen kunt vangen, zodat je je bewust wordt van je negatieve gedachten.’Meer lezen?
Ad Kerkhof, Piekeren, Boom