De vraag
Hoe motiveer ik mijn leerlingen?
Ik werk tien jaar in het onderwijs. Lesgeven vind ik het leukste wat er is, ik krijg er energie van. Helaas zijn veel van mijn studenten slecht gemotiveerd; ze tonen weinig interesse en zijn heel brutaal. Ook mijn collega’s hebben daar moeite mee. Ik trek me de negatieve opmerkingen van studenten persoonlijk aan en slaap er slecht van. Hoe kan ik me daartegen wapenen? En hoe kunnen we ze beter motiveren?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Het motiveren van leerlingen is een belangrijk onderdeel van het onderwijsvak. Ik raad u aan om bijscholing te zoeken die zich daar speciaal op richt. Lees om te beginnen eens wat de instructiesite nl.wikihow.com schrijft over ‘studenten motiveren’.
Als u de negatieve houding van uw studenten ziet als een professionele uitdaging kunt u er vast beter tegen dan wanneer u vindt dat die houding eigenlijk niet zou mogen bestaan. U zult zich alles minder persoonlijk aantrekken als u zorgt dat uw zelfvertrouwen stevig is; daarvoor heeft psychologiemagazine.nl een goede online training. Het helpt ook als u zich in uw vrije tijd gekoesterd voelt door mensen die u waarderen. Dus als u uitgeput uit school komt, zoek dan bezigheden die u opladen.
Tot slot: blijft u wakker liggen van uw studenten, overweeg dan om naar een andere onderwijstak over te stappen, waar het enthousiasme groter is. Verwacht daar trouwens geen wonderen van; de kunst van het motiveren zal overal een essentieel deel van het leraarsvak zijn.