De vraag
Met tegenzin naar het werk
In mijn huidige baan heb ik te maken met een vrij vervelende bazin. Daardoor gebeuren er vaak dingen waar ik het niet mee eens ben in mijn bedrijf. De laatste tijd ga ik daarom steeds vaker met tegenzin naar mijn werk, krijg ik een hekel aan mijn collega’s. Ik vind ik ze dom en onnadenkend.
Ik ga discussies niet meer aan, kom niet meer voor mezelf op en ben ultiem snel geïrriteerd. Bij alles wat er gebeurt zie ik het negatieve, en niet meer het positieve. Kortom: ik kan de energie niet meer opbrengen om er wat van te maken op mijn werk.
Het gekke is echter dat het net de laatste tijd beter ging. Ik heb juist minder direct met mijn bazin te maken en kreeg de laatste tijd weer meer leuke klussen. Dus ik snap niet waardoor het gebrek aan energie en positiviteit ineens nu zo opkomt. Privé ben ik heel gelukkig en lichamelijk is er ook niets aan de hand. Zijn dit dan toch tekenen van een burn-out of is er wat anders aan de hand? En hoe zorg ik ervoor dat ik niet meer met tegenzin naar het werk ga?

Het advies
Petra Savelsberg
Burn-out deskundige
Op zich is het niet zo vreemd dat je klachten krijgt nu het weer beter gaat op het werk. Vaak zie je bij mensen dat ze juist klachten krijgen als ze zich ontspannen, alsof ze er eerder geen tijd voor hadden.
Openheid op je werk
Wat betreft je klachten: het is moeilijk via de mail een diagnose te stellen: dat vergt onderzoek door een psycholoog of psychiater. Je geeft aan dat klachten voornamelijk op of als gevolg van het werk bestaan. Heb je er al eens met een collega over gesproken? En heb je al eens met je bazin gesproken over wat je dwars zit? Dit kan soms erg verhelderend werken voor beide partijen!
Met tegenzin naar je werk: past je functie nog?’
Een belangrijke vraag is ook in hoeverre je functie passend is. Met andere woorden, vind je je werk leuk en uitdagend genoeg? Je verhaal klinkt alsof er totaal geen uitdaging is voor je. Dat kan reden zijn voor psychische klachten. Wat betreft het doorbreken van de negatieve spiraal lijkt het mij verstandig om met iemand te praten. Bijvoorbeeld een partner, collega, personeelsfunctionaris of psycholoog.
Er zelf mee blijven zitten lijkt mij geen goed idee. Gun jezelf even de tijd en ruimte, zorg voor voldoende ontspanning, een gezonde leefstijl (gezond eten, voldoende beweging) en sociale contacten. Kom je er niet uit, raadpleeg een deskundige!