De vraag
Bij sollicitaties klap ik dicht
In sollicitatiegesprekken ben ik me storend bewust van mezelf; dan zeg ik soms de stomste dingen. Als ik bij binnenkomst een klik voel, gaat het wel goed. Voel ik die niet, dan klap ik dicht. Hoe kan ik me het beste voorbereiden? Als ik er te veel mee bezig ben, werkt het soms averechts.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Richt uw aandacht expres op iets anders dan uzelf. Vraag naar onderwerpen waar u meer over wilt weten. Luister goed naar het antwoord, herhaal het kort (‘Dus het is…’) en vraag dan gerust nog eens verder door. Dat helpt u om niet aan uzelf te denken, maar aan de baan en de werkplek. En door uw belangstelling zullen de anderen vriendelijker worden.
Mocht u toch eens dichtklappen of iets ‘doms’ doen, zeg er dan iets over – ‘Nee, dat bedoel ik zo niet’ of ‘Ik ben wat geremd door de zenuwen’. Dan merken ze dat u zichzelf kunt corrigeren. Het is toch normaal om bij het solliciteren zenuwachtig te zijn? En verder: zorg dat u heel veel sollicitatiegesprekken voert, solliciteer desnoods naar banen die u niet wilt – veel oefenen helpt.