De vraag
Ik heb last van mijn introversie
Beste mevrouw Dijk,
Ik heb, als introvert mens, een gok genomen door in het verleden een sociale studie te kiezen. Ook nog eens een studie waar je meestal groepswerk doet (SPH) terwijl mijn kracht meer in het een-op-een contact ligt.
Tijdens mijn studie kwamen onzekerheden over presteren bovendrijven en in combinatie met mijn introversie, had ik veel moeite met de stages. Ik heb na drie keer het 3e jaar stage doen, uiteindelijk toch mijn opleiding behaald. Ik heb er zes jaar over gedaan i.p.v. vier.
Nu komt de tijd van solliciteren. Ondanks dat ik meer in mezelf ben gaan geloven, komt toch weer de onzekerheid bovendrijven van de tegenslagen die ik heb opgelopen tijdens mijn stages.
Binnen deze sociale sector, zijn ze vaak op zoek zijn naar de extraverte, sociale medewerker. Ben ik te introvert voor deze tak van sport? En hoe houd ik mezelf staande in een sollicitatiegesprek, met mijn introverte aard, waardoor ik soms te lang over iets na moet denken of net bij een belangrijke vraag mijn hoofd blanco slaat?
Vriendelijke groet,
Annelies

Het advies
Expert
Corine Dijk
Sociale angstexpert
Beste Annelies,
Het is altijd moeilijk om jezelf na tegenslagen weer overeind te krijgen en door te zetten. Toch geef je aan dat je ook je sterke kanten kent, zoals 1 op 1 contact. Het is daarom misschien verstandig om op SPH vacatures te solliciteren waarbij dat een grote rol speelt (woonbegeleider bijvoorbeeld).
Als je ook daarover twijfels hebt zou het goed kunnen dat je niet helemaal op de goede weg zit. Loopbaanadvies bij een coach kan dan soms heel verhelderend zijn. Dat kan bij allerlei commerciële bureaus, maar soms ook nog via je hoge school. Het kan echter ook zo zijn dat je vooral tegen het sollicitatiegesprek opziet, en daarom solliciteren uit de weg gaat. Dat is natuurlijk zonde.
Belangrijk is om te beseffen dat zelfs de meeste extraverte mensen zenuwachtig zijn tijdens een sollicitatiegesprek en soms blanco slaan. En dat is helemaal niet erg. Een dergelijk gesprek is toch vooral om te kijken of het een beetje klikt en het is niet erg om dan gespannen te zijn. Dat geeft juist aan dat je het wel belangrijk vindt.
Daarbij kan iemand die iets rustiger is juist een hele aanvulling zijn voor een team. Probeer je te tijdens zo’n gesprek te focussen op je sterke kanten en geef aan waar je graag nog bij zou leren (dat mag natuurlijk altijd en al helemaal als je net begint met werken).
Wanneer je merkt dat de angst voor zo’n gesprek echt te groot is zou je eens kunnen denken aan een assertiviteitstraining of een sollicitatieangsttraining.
Vriendelijke groet
Corine