De vraag
Hoe presenteer
ik me zelf?
Ik ben sinds een paar maanden werkzoekend. Mijn cv is breed en ik kan veel. Toch is solliciteren als 50-plusser lastiger dan aan het begin van mijn loopbaan. Ga ik voor élke baan of neem ik de tijd om uit te zoeken wat me echt gelukkig maakt? En hoe ‘origineel’ moet ik doen? Ik las over een vrouw die werkgevers langsging met een bakje kersen, om zichzelf te verkopen als iemand ‘met pit’. Zit een werkgever daarop te wachten?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Ergens is een plek waar ze blij zullen zijn met u – naar die plek bent u op zoek. Houd dus moed, ga ervan uit dat u een baan zult vinden, ook al kan het even duren. Als u zélf gelooft dat ooit iemand u wil aanstellen, dan zullen uw sollicitaties overtuigender zijn.
Wees realistisch, maar niet pessimistisch. Ga er niet van uit dat u veel invloed heeft, want toevallige factoren spelen een grote rol als er veel sollicitanten zijn. Dat toeval kan trouwens ook in uw voordeel werken. Schrijf het profiel van uw droombaan, maar kijk ook welk werk acceptabel is om geld mee te verdienen. Passie kan immers ook verwezenlijkt worden in vrije tijd.
Geef het zoeken van een baan een vaste plek in uw agenda: zoeken, reageren, netwerken, sleutelen aan cv en LinkedIn-profiel. Soms is een cursus handig, bijvoorbeeld om online vaardigheden bij te spijkeren. Zoek professioneel advies en praat erover met vrienden – als buitenstaanders kunnen ze frisse ideeën aandragen. Zoek uw eigen stijl van solliciteren; dat waarderen werkgevers meer dan stunts zoals met die kersen.
Sta kort stil bij de onvermijdelijke afwijzingen. Als u uw ongenoegen wegstopt heeft u er langer last van dan wanneer u een dag flink baalt. Kijk ook of u er iets van kunt leren en ga dan weer verder. Ooit komt het op de een of andere manier goed, als u maar doorgaat.
Met een goede mentale en lichamelijke conditie is het makkelijker om moed te houden. Leef dus gezond en zoek regelmatig ontspanning en sociale steun. Geniet intussen van het leven; dat bestaat gelukkig uit veel meer dan werk.
Werkloos zijn is vervelend, maar velen maken het ooit mee. En het heeft ook voordelen. U leert omgaan met tegenslag. U ontdekt dingen over uzelf en over hoe de maatschappij in elkaar steekt. En een werkloze heeft extra tijd – dat is een kostbaar goed. Wat gaat u daarmee doen? Zorg ervoor dat u achteraf met tevredenheid op deze periode kunt terugkijken.
Advies van een lezer op Facebook:
‘Neem de tijd om je ontslag te verwerken; zelf vond ik die acceptatie een heel proces.
Leg contacten op plekken waar je wilt werken; ook ik kreeg een baan door netwerken. Wie ken je vanuit je vorige werk, wie heeft waar een ingang, wie kan je vertellen waar een vacature gaat ontstaan? Durf te vragen, ga met iemand koffiedrinken.
Ik bezocht ook bijeenkomsten voor en door werkzoekenden, bijvoorbeeld van www.debroekriem.nl. Dat is echt een aanrader. Ook de 50+ training van het UWV bood me veel informatie en aanknopingspunten.’ // Jolanda van Essen