De vraag
Dochter accepteerde mijn nieuwe man niet
Beste mevrouw Speckens,
Ik heb in maart jl. met mijn partner een huis gekocht en heb in september jl. gezegd dat ik de relatie wilde beëindigen mede door het feit dat het tussen mijn partner en mijn jongste dochter absoluut niet klikt.
Ik ben weduwe en ben 7 jaar alleen met de kinderen geweest, wat het er zeker niet makkelijker op heeft gemaakt. Nu denk ik de goede beslissing te hebben genomen omdat ik er zelf aan onderdoor dreigde te gaan maar nu krijg ik van mijn ex-partner verwijten – zoals dat ik hem als oud vuil zou hebben afgedankt. Daar komt nog bij dat onze gevoelens nog niet helemaal over zijn.
Ik voel me naar hem toe zo schuldig maar ik zag echt geen andere oplossing, ik werd helemaal gek in mijn hoofd door de spanning die er steeds was. Hoe kan ik hier beter mee omgaan ?
Vriendelijke groet,
Christel

Het advies
Beste Christel,
Het leven stelt ons soms voor lastige dilemma’s en de situatie die je schetst lijkt me geen gemakkelijke. Ook, en juist, in dit soort situaties is het belangrijk je gevoelens en gedachten toe te laten zoals ze zijn. Door stil te staan bij wat er is en hier van wat meer afstand naar te kijken, doet zich vaak voor wat de meest wijze keuze in een situatie is. Daar kun je jezelf in leren vertrouwen.
Omgaan met de pijnlijke gevolgen van een keuze is dan een tweede. Ook dit verdriet toelaten en daarin goed voor jezelf en anderen zorgen, is belangrijk. Schuldgevoelens zijn echter vaak verraderlijk. ‘Geloof niet alles wat je denkt’, zegt Jon Kabat Zinn. Afstand nemen van dit soort gedachten en opvattingen, geeft meer ruimte om met een open blik naar de situatie te kijken. En soms zijn er dan zelfs meer oplossingen mogelijk dan je in eerste instantie dacht.
Met vriendelijke groet,
Anne Speckens