De vraag
Mijn man wil geen initiatief nemen
Dag Pieternel,
Uit de libidotest blijkt dat ik het sensuele type ben en mijn man het ongeïnteresseerde type. Slechtste match dus. Hij neemt vrijwel nooit initiatief en heeft in het verleden mijn pogingen vaak afgewezen. Gevolg: ik neem geen initiatief meer en nu hebben we vrijwel nooit meer seks.
Ik heb met hem er over gesproken. Ik heb gezegd dat ik wel graag seks met hem wil en dat ik graag wil dat hij initiatief neemt. Maar hij neemt geen initiatief. Ik voel mij beledigd en neem ook geen initiatief. Maar: ik wil wel graag een seksuele relatie. Als ik initiatief neem, wil hij vaak wel. Hoe kan ik mijn gekwetste ego op zij zetten en vaker beginnen?
Groeten van Lilian

Het advies
Pieternel Dijkstra
Omgaan met anderen
Beste Lilian,
Het is in ieder geval fijn dat je partner wel wil vrijen als jij het initiatief neemt. Doe dat dan ook vooral. Dat je het vervelend vindt dat hij nooit het initiatief neemt is begrijpelijk. Het is prettig en vleiend als de ander het initiatief neemt. Probleem is alleen dat je nu aan het vechten bent tegen de realiteit. Je moet accepteren dat je man nu eenmaal niet uit zichzelf het initiatief tot seks zal nemen.
Van een ongeïnteresseerd type kun je dat niet verlangen. Voel je daarover dus niet langer gefrustreerd of gekwetst. Voel je je dat wel, spreek jezelf dan toe. Hoe erg is het nu werkelijk als jij steeds het initiatief moet nemen? Is het niet belangrijker dat het vrijen dat erop volgt fijn is? Bezie het ook als een voordeel: als jij zin hebt, vraag je er gewoon om. Je hoeft geen zin ‘te maken’ omdat je partner wel zin heeft.
Wat je vooral niet moet doen is uit gekwetstheid geen initiatief meer nemen. Dan bloedt je seksleven doodt. Accepteer dat jij binnen jullie relatie seks initieert, net zoals je partner wellicht andere dingen – de vakantiereis boeken of uit eten gaan – initieert. Wat ook goed kan werken als je een ongeïnteresseerde partner hebt is een seksrooster maken. Spreek bijvoorbeeld af dat je elke zondagochtend seks hebt. Je hoeft er dan niet steeds weer over te onderhandelen en jullie weten dan beide waar je aan toe bent.
Vriendelijke groet,
Pieternel Dijkstra
• Veel mensen vinden het moeilijk om hun verwachtingen over seks samen te bespreken. Psycholoog Pieternel Dijkstra gaf plusabonnees advies.
• Onlangs verscheen Verhoog je relatie-IQ, met behulp van de vijf succesfactoren, Pieternel Dijkstra en Dick Barelds, Het Spectrum, ISBN 9789027457694, € 14,95.
• Neem ook een kijkje op de site van Pieternel Dijkstrawww.pieterneldijkstra.nl