Opvoeding

De BV Kinderen van journaliste Ros Jay beschrijft hoe u uw managementvaardigheden en verkooptechnieken thuis op uw gezin kunt ­toepassen. Klantvriendelijkheid bijvoorbeeld: geef uw kinderen het gevoel dat ze belangrijk zijn, en het zal de sfeer thuis ten goede komen.

– Erken de klant onmiddellijk. Laat uw kinderen weten dat u ze hebt opgemerkt, ook als u met iemand anders in gesprek bent. Zeg altijd: ‘Ik kom zo bij je’ en: ‘Bedankt voor het wachten.’ Zo negeert u uw kinderen niet, maar zet u ook niet meteen alles voor ze opzij.

– Begroet de klant met een glimlach. Dat zet de toon voor een vriendelijke uitwisseling. Ook als u een boze klant of een boos kind hebt.

– Bekijk de situatie vanuit het perspectief van de klant. Botsen uw doelen, heb dan oog voor het standpunt van uw kinderen. Zeg bijvoorbeeld: ‘Ik snap dat je graag wilt buitenspelen, maar het is nu echt tijd om te eten.’ Zo voelen ze zich begrepen en werken ze sneller mee.

– Zoek naar de behoefte achter het verzoek. Klanten en kinderen leggen niet altijd uit waaróm ze iets willen, wat het moeilijk maakt om ze te helpen. Stel open vragen om de behoeftes

achter hun vragen te ontdekken.

De BV Kinderen, Ros Jay, Thema, € 17,50