De vraag
Mijn vriend ging vreemd, kan ik hem nog vertrouwen?
Hallo Bart,
Mijn vorige relatie is beëindigd omdat hij al jaren actief bleek te zijn op allerlei sites en seksuele relaties had met verschillende vrouwen. Vorig jaar heb ik mijn huidige vriend ontmoet via een datingsite. Het klikte meteen en we werden allebei verliefd. Ik heb hem verteld wat mij overkomen was in mijn vorige relatie.
Na een paar weken vertelde hij dat hij in een relatie zat i.p.v. 3 jaar vrijgezel te zijn, dat hij ‘zeker’ was van mij en dat hij ging scheiden. Na de schok te boven zijn gekomen, ben ik met hem verder gegaan en is hij inderdaad gescheiden. Ik wist niet wat me overkwam, eindelijk heb ik mr. Right ontmoet, alles klopt tussen ons.
De echte reden van de scheiding heeft hij niet aan zijn familie verteld. Hij zit wel in mijn wereld, maar ik niet in die van hem. Op dit moment heb ik twijfels. Als hij zijn ex bedroog, waarom mij dan niet? Waarom loog hij tegen mij, wetende wat ik had meegemaakt. Ik heb hem hier op aangesproken, waarop hij zegt dat hij 20 jaar monogaam is geweest m.u.v. een korte relatie met een vrouw vóór mij.
Hij laat mij meestal voor alles betalen, want hij heeft geen geld i.v.m. zijn scheiding. Zijn sport is zijn passie, daar heeft hij wel geld voor, ook voor cadeaus voor zijn kinderen. Hij pakt steeds vaker naar zijn mobiel om te sms-en of deze te lezen en is veel met de fietsclub of het fietsen bezig, de laatste tijd wordt dit meer, althans zo lijkt het. Ik weet dat ik extra alert ben, dus mogelijk zijn mijn gedachten en gevoelens niet reëel. Hoe pak ik dit aan?
groeten van Sjan

Het advies
Expert
Bart Landstra
Geweldloze communicatie
Hoi Sjan,
Je vraagt hoe je het moet aanpakken. Wat wil je precies aanpakken? Je twijfels over zijn trouw naar jou, of hij wel genoeg om je geeft? Wat zou je helpen om jouw twijfels weg te nemen?
Een gescheiden man met kinderen heeft ook te rouwen, als dat niet gebeurt, dan kunnen mensen rare sprongen maken. Wellicht is hij nog niet klaar, en geniet hij nu van jouw toewijding en zorg. Waar geniet jij van? Waar zou je meer van willen genieten? Kun je dat aangeven bij hem?
Mijn advies is om samen met hem naar een goede relatietherapeut te gaan om samen jullie relatie te verkennen. Dan krijg je de eventuele verstrikkingen op tafel, dat scheelt een hoop leed achteraf. Als hij dat niet wil, vraag dat wat ie wel wil van jou. Geef in ieder geval je behoefte aan: vertrouwen, en maak het bespreekbaar, zonder direct conclusies te trekken.
Veel goeds voor jullie beide,
Bart Landstra