De vraag
Mijn man ging naar een prostituee
Beste Jolet,
Vorig jaar reisde ik met een vriendin drie weken door Zuid-Afrika. Mijn man bleef thuis want hij wil niet meer vliegen. Na mijn thuiskomst vertelde hij dat hij naar een prostituee was geweest. Hij was totaal overstuur en in tranen, maar de klap kwam toch hard aan. Het voelde alsof alle grond onder mijn voeten verdween.
We hebben veel gepraat en gehuild, maar er gebeurde ook iets positiefs: we werden acht maanden lang weer verliefd op elkaar en hadden goede seks. Daarna werd ik pas echt kwaad. ‘Je loopt gewoon je lul achterna,’ beet ik hem toe. Hij heeft me veel getroost en was lief voor me. Als ik niet van hem had gehouden, was ik meteen opgestapt. Maar de liefde stopt niet omdat iemand iets heel stoms gedaan heeft. Toch bekruipt me geregeld het verdrietige gevoel te zijn verraden, door het slijk gehaald, vernederd. Hoe kan ik dit stoppen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
U schrijft ‘de liefde stopt niet als iemand iets heel stoms doet’. Dat is heel wijs en ook de enige manier om hiermee te leren leven: erkennen dat u van uw man houdt, ook al heeft hij iets stoms gedaan. Het ergert u dat uw man zich zó door lust heeft laten leiden. Ik vraag me af of u achteraf misschien spijt hebt van uw eigen erotisch enthousiasme in die eerste maanden na zijn bekentenis. Misschien hebt u toen uw boosheid en teleurstelling onvoldoende geuit?
Het kan helpen om een brief te schrijven met al uw negatieve gevoelens – toen en nu – én uw gevoelens van liefde. Die kunt u aan hem overhandigen als u daaraan toe bent. Met die brief op tafel kunt u samen wellicht een laatste afrondend gesprek hebben. Mocht u behoefte hebben aan een ritueel, dan zou u die brief dan kunnen verbranden. Hopelijk komt er – later – een tijd dat u hier samen relativerend op terugkijkt.