De vraag
Is mijn vriend een Peter Pan?
Beste Jolet,
Mijn vriend vertoont veel kenmerken van het Peter Pan-syndroom. Hij gedraagt zich puberaal, gaat verantwoordelijkheden uit de weg, wordt graag bemoederd, kan slecht tegen kritiek, enzovoorts. Daar staat tegenover dat hij een vervelende jeugd heeft gehad, veel heeft gewerkt en carrière gemaakt, en zich nu volledig stort in een relatie met mij; hij heeft dus geen bindingsangst. Kan hij dan toch een Peter Pan-syndroom hebben? We voeren continu strijd, omdat ik weiger zijn verantwoordelijkheden op me te nemen, zoals financiële verplichtingen en zorg voor zijn zoon. Hij is 42, ik wil zijn moeder niet zijn! Hoe komen we hieruit?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Het Peter Pan-syndroom is geen professionele diagnose. Deze aanduiding wordt gebruikt voor mannen die jongens willen blijven en weigeren de verantwoordelijkheden van een man op zich te nemen. Zelf zou ik de term Peter Pan niet gebruiken voor iemand die een liefdesrelatie, een kind en een carrière heeft. Ik raad u dan ook af om uw vriend dit etiket op te plakken.
Het lijkt me wel tijd voor goed overleg over de taken en verantwoordelijkheden in huis, zoals dat in elk jong gezin van tijd tot tijd nodig is. Vertel uw vriend dat u hierover wilt praten en bereid allebei het gesprek voor door een lijst te maken van wensen. Het is de kunst om alleen te praten over waarneembaar gedrag, dus niet over mogelijke psychologische drijfveren. Wat wilt u graag dat hij doet? Wat wil hij graag dat u doet? Onderhandel en maak afspraken voor een verdeling van taken en organisatorische verantwoordelijkheden. In de praktijk blijken praktische afspraken een relatie vaak meer goed te doen dan pogingen om elkaars karakter te veranderen. Dat laatste lukt namelijk zelden en geeft veel wrijvingen.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp