De vraag
Hyperventileren tijdens het vrijen
Als mijn vriend en ik vrijen, vind ik dat nooit fijn en ga ik soms hyperventileren. Dat zal denk ik komen doordat ik als kind drie jaar seksueel misbruikt ben. Een tijdje terug heb ik een afspraak gemaakt met een psycholoog, maar op het laatste moment durfde ik er niet naartoe. Wat is er met mij aan de hand?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Als je op jonge leeftijd (en zo langdurig) gedwongen kennis moet maken met seksualiteit, kan het heel goed dat die nare ervaringen er nu nog zitten.
Zelfs als je nu helemaal niet aan vroeger denkt en met je vriend wilt vrijen, herinnert je lichaam zich de angstige sensaties en volgt de hyperventilatie. Dat hoef je maar enkele keren mee te maken en elke volgende keer vrijen wordt angstiger. Geen wonder dat je het niet fijn vindt.
Het is goed om samen heel voorzichtig te zijn, de intimiteit langzaam op te bouwen en gas terug te nemen zodra het niet prettig voor je is. Jij moet dat aangeven en je vriend moet daar zorgvuldig mee omgaan.
Maar de hyperventilatie en de nare gevoelens over vroeger gaan daarmee niet mee weg. Daarvoor is het echt nodig om met een deskundige te praten. Je was goed op weg met je afspraak met de psycholoog. Het is niet makkelijk om hulp te zoeken.
Mijn cliënten stellen het soms jaren uit, maar zijn alleen maar blij als ze de stap eenmaal hebben gezet. Chat of bel anders eens anoniem met de mensen van centrumseksueelgeweld.nl. Ze weten veel en kunnen je de weg wijzen naar goede hulp. Succes!