De vraag
Ik krijg geen orgasme meer
Het lukt me al een tijdje niet meer om een orgasme te krijgen. Als mijn vriend een poging doet, krijg ik een heel gek gevoel, een soort trillingen. Dan wil ik dat hij stopt. Als ik het bij mezelf probeer, is het wel fijn maar kom ik ook niet klaar. Wat kan ik doen?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Wat vervelend voor je. Orgasmestoornissen komen bij 10 procent van de vrouwen voor. Bij sommigen lukt het nooit, bij anderen lukt het solo wel, maar met een partner niet. Weer anderen, zoals jij, kunnen eerst wel maar dan opeens niet meer klaarkomen – of ze nu masturberen of met een ander vrijen.
Secundaire anorgasmie – zoals het officieel heet – kan allerlei oorzaken hebben. Medicijnen, zoals antidepressiva, maar ook stress, een oud of nieuw trauma, relatieperikelen, angstige gedachten, het onbewust aanspannen van je bekkenbodem, onjuiste stimulatie: het kan allemaal meespelen en elkaar mogelijk ook weer beïnvloeden.
Orgasmes krijg je makkelijker als je je er niet druk om maakt en dat is precies waarom het zo lastig wordt als het een issue is. Waarschijnlijk ben je er inmiddels zo op gefocust dat je nauwelijks ruimte overhoudt voor opwinding. Alleen of samen met je vriend kom je hier waarschijnlijk niet uit.
Ik raad je daarom aan om met een seksuoloog te overleggen over je specifieke situatie. Die kan uitzoeken wat er bij jou of jullie speelt en uitleg, ontspanningsoefeningen en tips geven om anders te vrijen, maar ook relatiegesprekken voeren of adviseren over medicatie of anticonceptie. Op nvvs.info vind je een seksuoloog bij in je buurt.