De vraag
Mijn puberzoon trekt zich weinig van mij aan
Dag Fred,
Ik zou graag advies willen over de aanpak van mijn puberzoon. Wij hebben nare jaren achter de rug door ziekte en overlijden van onze man en vader. Ik vind het erg zwaar om alles alleen te moeten doen, thuis en werk. Ik had de verwachting dat het met hem gaandeweg beter zou gaan, helaas……. Hij luistert slecht, geeft problemen op school, is nauwelijks bereid om klussen te doen, gaat om met oudere vrienden die roken en drinken enz. enz. Kortom hij doet waar hij zin in heeft. Hoe kan ik met meer zelfvertrouwen dit patroon bij hem doorbreken? Alvast dank voor je advies!

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Beste cursist,
Je hebt een hele zware tijd achter de rug en maakt je nu zorgen over je zoon die volop in ontwikkeling is. Het meeste werk heb je al met hem gedaan. Nu komt het aan op de laatste ontwikkelfase naar de volwassenheid. Op de eerste plaats wil ik je zeggen dat ik enorm veel respect heb voor je doorzettingsvermogen en ambitie om je zoon verder op te voeden. Hij jaagt je natuurlijk de stuipen op het lijf door zo slecht te luisteren en zijn eigen plan te trekken. Gedrag dat de puberteit typeert. En daar zit misschien een mogelijkheid voor verandering.
Als het jou lukt om achter jezelf te blijven staan wanneer hij weer zo bezig is; als hij merkt dat jij overeind blijft en vasthoudt aan je wensen met betrekking tot zijn functioneren, dan kan het wel eens zo zijn dat hij een andere reactie gaat geven. Bedenk dat hoe strenger (kritisch) je reageert hij meer afstand zal gaan nemen. Hij zit in een overgangsfase naar volwassenheid en wil ook steeds meer als volwassene behandeld worden. Je hebt een grote kans de relatie te verbeteren wanneer je hem probeert te begrijpen. Probeer met hem in gesprek te raken over zijn kwaliteiten en talenten. Geef hem positieve aandacht als hij iets doet waar je tevreden over bent.
Mijn laatste advies: doe niet alles in je eentje maar zoek steun bij vrienden en familie. Is er iemand in de familie waar je zoon respect voor heeft, vraag hem of haar advies of betrek hem of haar bij de opvoeding.
Heel veel sterkte en succes!
Groet,
Fred Sterk
www.sterk-swaen.nl
Test en train uw zelfvertrouwen
Wilt u op een meer ontspannen manier met kritiek omgaan? Uzelf krachtiger leren presenteren en een positievere kijk creëren op uzelf? Volg dan nu de achtweekse online training Vergroot je zelfvertrouwen, gemaakt door Psychologie Magazine in samenwerking met psychotherapeut/coach Fred Sterk.