De vraag
Hoe ga ik om met ongevraagd advies?
Ik kan in mijn werk met heel veel mensen goed overweg. Heel af en toe kom ik echter iemand tegen die vrij dominant is en die mij vertelt wat ik moet doen en wat niet. Nu doe ik mijn werk al 20 jaar en ben ik heel perfectionistisch – maar ik wil de dingen wel op mijn eigen manier doen.
Als iemand anders daar verandering in wil brengen ben ik als door een wesp gestoken. Daar heb ik dan vervolgens zelf weer last van want ik weiger naar andermans pijpen te dansen als ik niet in zie wat er beter is aan de methode van de ander. Bovendien pik ik het al helemaal niet als het gaat om iemand die minder diploma’s en minder ervaring heeft.
Ik zou het ongevraagde advies graag lachend naast me neer willen kunnen leggen maar merk dat ik me mateloos ga ergeren aan zo’n persoon. Hoe leer ik die ergernis afzwakken?

Het advies
Pieternel Dijkstra
Omgaan met anderen
Je kunt een dergelijke irritatie beter relativeren als je je eigen rol erin ziet. Degene die een verandering voorstelt raakt bij jou namelijk een gevoelige snaar: het feit dat je het per se op die ene, namelijk je eigen, manier wilt doen.
Aan de ene kant heeft je dat ver gebracht en is het dus een kwaliteit. Maar het zorgt ook voor de valkuil dat je te rigide en vasthoudend wordt aan jouw werkmethodiek. De uitdaging is om wat flexibeler te worden en meer open te staan voor hetgeen de ander zegt.
Dat hoeft niet te betekenen dat je per se de suggesties van de ander overneemt, maar neem ze wel in overweging en leg ze niet automatisch (lachend) naast je neer. Kijk er eens naar. Misschien kun je er toch iets mee.
Misschien ook zijn de suggesties belachelijk. Kijk dan eens naar de absurditeit ervan (Hoe verzint iemand het!), en leg ze dan (lachend) naast je neer. Lach de ander niet uit, maar vertel hem hoe jij het ziet en kom met argumenten waarom jij jouw werkwijze prefereert. Zo kan de ander ook nog iets van jou leren.
Gaat het om ongeschoolde mensen met weinig verstand van zaken, neem ook die serieus. Relativeer hun betweterigheid door je te beseffen dat mensen die weinig weten, vaak niet doorhebben dát ze weinig weten. Ze weten immers niet welke kennis ze allemaal niet hebben.