De vraag
Ik heb een muur om me heen
Ik ben een vrouw van 32 jaar en heb er moeite mee om iemand te vinden. Ik date genoeg, maar het klikt óf niet van mijn kant óf niet van zijn kant. Er is net ADHD bij mij geconstateerd, en ik vermoed dat mijn problemen grotendeels bij mezelf liggen. Ik heb moeite met relaties, niet alleen met mannen maar ook met vrienden.
Ik heb van anderen te horen gekregen dat ik een muur om me heen heb gebouwd. Ik vind het moeilijk om te bepalen hoe ik daar goed mee om kan gaan. Ik ben mezelf enorm aan het leren kennen en dit zal vast wel goed komen. Maar ik zou graag van je horen hoe ik hier zelf bewust aan kan werken.

Het advies
Een relatie gaat inderdaad niet lukken als je een muur om je heen hebt. Probeer er eens achter te komen wanneer je een muur optrekt en hoe je dat doet. Misschien dat je het dan van jezelf beter kunt herkennen en het dus kan veranderen.
‘Een muur om je heen’ – wat is dat eigenlijk?
Wat mensen meestal bedoelen met ‘een muur om je heen’, is dat je niet zoveel van jezelf laat zien. Dat je misschien bij meer intieme vragen niet echt antwoord op de vragen zelf geeft, maar er een beetje omheen draait. Ze bedoelen ook dat jij je terugtrekt als iemand dichterbij komt. Je sluit jezelf misschien af. Misschien doe je dat zelfs letterlijk, door niet zo vaak de telefoon meer op te nemen. Of door het iemand op een andere manier moeilijk te maken om contact met je te maken.
Zo laat je die muur zakken
Als je dat weet van jezelf, kun je jezelf dwingen om toch de telefoon aan te nemen. Durf het risico te nemen om wat meer van jezelf te laten zien. Laat zien hoe je je voelt, dan zul je zien dat anderen dat echt wel positief op zullen pakken. Het is een kwestie van ervaren om erop te vertrouwen dat echt niet iedereen eropuit is om jou onderuit te halen of je te kwetsen. De meeste mensen zijn ook veel teveel met zichzelf bezig om zich daar ook nog eens mee bezig te houden. Ik wens je veel lef om dit een keer te proberen!