De vraag
Mijn man heeft de vriendschap voor mij beëindigd
Beste Pieternel,
Ik ken mijn man ruim dertig jaar. Hij is 46 en ik ben 47. Een vrouw heeft tegen hem gezegd dat ze meer dan gemiddeld voor hem voelt. Hij voelt ook veel voor haar, alleen op vriendschappelijke basis. Zij zou meer willen. Hij is een tijd met haar omgegaan. Bij mij heeft dat veel onzekerheid gegeven, angst om verlaten te worden en de neiging een negatief beeld over mezelf te vormen.
We konden er wel over praten. De ene keer ging dit beter dan de andere keer. Uiteindelijk heb ik een brief geschreven aan die vrouw en aan mijn man gevraagd de brief voor te lezen. In de brief heb ik gezegd dat ik het waardeer dat ze vriendschappelijk met elkaar omgaan. Ook heb ik aangegeven dat deze gebeurtenis me erg op mezelf heeft teruggeworpen, op mijn angst om te worden verlaten. Zij heeft mijn brief nooit beantwoord en sindsdien is mijn vertrouwen in haar helemaal beschadigd.
De vriendschap heeft geen voortgang kunnen vinden omdat mijn man zich er uiteindelijk ook niet happy bij voelde, omdat het te veel spanningen tussen ons gaf. De vrouw waarmee hij omging heeft uiteindelijk het initiatief genomen de vriendschap tussen haar en mijn man te beëindigen omdat het ook daar te veel spanning gaf. Ik voel me nog steeds erg genegeerd door haar omdat ze mijn brief niet heeft beantwoord. Ook ben ik erin teleurgesteld dat mijn man toch vriendschap met haar wilde, terwijl hij weet dat ik het er moeilijk mee heb en dat hij niet degene is geweest die het initiatief heeft genomen om de vriendschap te beëindigen.
Gelukkig laat de tijd toe dat ik er minder emotioneel onder ben, echter een plek krijgen zal het niet. Wel ben ik sindsdien heel erg aan het nadenken wat mijn behoeften zijn en ben ik tot inzicht gekomen dat ik mijn behoeften kan laten wijken om het een ander naar de zin te maken. Dit zie ik als een positieve kant. Mijn vraag aan u is hoe ik dit toch een plek kan geven. Ik hoop dat het verhaal duidelijk is.
Elisa

Het advies
Pieternel Dijkstra
Omgaan met anderen
Beste Elisa
De vriendschap tusen je man en die vrouw is dan wel voorbij, maar het klinkt alsof je de situatie nog niet voldoende hebt verwerkt en nog niet hebt afgesloten voor jezelf. Je zit nog steeds met vragen.
Ten eerste zou je graag een reactie willen van die andere vrouw. Je voelt je daarin genegeerd. Als je per se een reactie wilt, zou je haar op kunnen bellen. Wees niet bang dat het te lang geleden is en dat je er niet meer over zou mogen beginnen. Maar voordat je dat doet, vraag jezelf eens af waarom je zo graag een reactie van haar wilt.
Zoek je een soort begrip van haar of goedkeuring? Deze vrouw heeft je brief zeker serieus genomen, ze heeft de relatie met je man er immers door verbroken. Wat wil je nu nog van haar? Misschien voel je je schuldig over wat de reactie is op je brief, namelijk dat de vriendschap is verbroken. Toch heb je daar zelf om gevraagd: door in je brief aan te geven dat de vriendschap je erg bang heeft gemaakt en heeft teruggeworpen op jezelf, heb je haar indirect/impliciet verzocht of ze afstand wilde nemen van je man. Dat heeft ze gerespecteerd.
Mocht je in de toekomst nog eens in een dergelijke situatie terechtkomen dan adviseer ik je om niet weer een brief te schrijven, maar het gesprek aan te gaan. Een brief kan mensen ontzettend doen schrikken en biedt geen directe mogelijkheid om te reageren. In een gesprek kan dat wel. Geef bovendien voortaan duidelijk aan wat je wilt, in plaats van alleen maar aan te geven wat iets met je doet (bijvoorbeeld: ik wil dat jullie minder vaak met elkaar omgaan, want ik voel me daar niet goed bij, in plaats van alleen maar: ik word er bang van). Dan is voor iedereen duidelijk wat je wilt en wat er moet gebeuren. Voel je je inderdaad nog schuldig, zet dat dan nu van je af en vergeef jezelf. Dat geeft het deels een plekje. Erover doorpiekeren zal je niet verder helpen.
Ten tweede voel je je nog teleurgesteld dat je man toch vriendschap met haar wilde terwijl hij wist dat jij het daar moeilijk mee had. Je man heeft een belangrijke wens van jou niet gerespecteerd en dat kan het vertrouwen tussen jullie hebben beschadigd. Weet hij dat je daar nog steeds problemen mee hebt? Probeer daar eens op een niet-verwijtende manier samen over te praten. Misschien zit je man wel met een soortgelijk gevoel, en heeft hij bijvoorbeeld het gevoel dat je een wens van hem niet hebt gerespecteerd (dat hij graag vriendschap met haar wilde). Over die gevoelens kun je praten.
Het ritueel van verzoening kan daarbij helpen. Dat gaat als volgt. Om beurten vertellen jullie elkaar wat je aan pijnlijks hebt ervaren door de vriendschap en probeer je elkaar te begrijpen. Dan verontschuldigen jullie je voor je fouten en spreek je af het verleden te laten rusten. Ten slotte doen jullie iets leuks samen, bijvoorbeeld uit eten gaan. Door dit ritueel sluit je de vriendschap symbolisch af.
Om het vertrouwen te herstellen, is het ook nodig dat jullie lering trekken uit de vriendschap. Miste er iets in jullie relatie? En hoe ga je in de toekomst om met zulke situaties? Maak daar nu afspraken over. Daarna is het vooral een kwestie van doen: oog hebben voor elkaars behoeften en met elkaar praten. Dan kan het vertrouwen in elkaar weer herstellen. Sterkte.
Pieternel
• Sociaal psycholoog Pieternel Dijkstra schreef het boek Jaloezie. Omgaan met jaloerse gevoelens, waarin ze vertelt over verschillende soorten jaloezie – die overigens echt niet allemaal even slecht zijn. Aan de hand van cases uit de praktijk legt Dijkstra uit hoe je beter om kunt gaan met vervelende jaloerse gevoelens van jezelf en anderen. In 2001 promoveerde Pieternel Dijkstra op onderzoek naar jaloezie binnen partnerrelaties. In november 2003 beantwoordde ze vragen van plusabonnees over het omgaan met jaloerse gevoelens.
• Neem ook een kijkje op de site van Pieternel Dijkstra www.pieterneldijkstra.nl