De vraag
Moet ik heftige gevoelens altijd toelaten?
Soms komen er heel heftige emoties bij me op. Ik vind het lastig om te bepalen wanneer ik ze mag toelaten of even niet. Wanneer dramatiseer ik gevoelens en is het genoeg? Is er een bepaalde grens?

Het advies
Rita Zeelenberg
Mindfulness & Mindful eten
Als je je eigen emoties ter discussie stelt, roept dat de vraag op hoe serieus je jezelf neemt. Veroordeel je jezelf onbewust? Is er een stem die bijvoorbeeld zegt dat je emoties overdreven zijn?
Je eigen emoties als onbelangrijk afdoen is jammer. Als je ze wegduwt of weglacht, kun je ook niet onderzoeken waar ze vandaan komen of ze verwerken. Zo kunnen ze steeds de kop op blijven steken. Want net als een ballon die je onder water probeert te duwen, komen emoties bovendrijven totdat je er aandacht aan schenkt.
Probeer je emoties te nemen zoals ze zijn. Bekijk ze open en nieuwsgierig. En als er bijkomende gedachten zijn die het allemaal maar overdreven vinden, merk die dan ook op, maar verander niets.
Als je emoties je overspoelen wanneer het eigenlijk niet goed uitkomt, bijvoorbeeld op het werk, kan de volgende minimeditatie van een paar minuten helpen.
Trek je even terug en doorloop deze drie stappen. 1: Stel vast hoe het nu met je is, welke gedachten en emoties zijn nu op de voorgrond? 2: Verleg je aandacht naar je ademhaling, volg deze zo aandachtig mogelijk. 3: Breid je aandacht uit naar je lichaam en de ruimte om je heen. Zo leid je je aandacht zachtjes weg van de sterke emotie en kun je je bezigheden voor dat moment hervatten.