De vraag
Ik pik zijn emoties op
Ik ben hoogsensitief en voel de emoties van mijn man heel sterk. Die wisselen nogal snel: van vrolijk naar depri, van open naar gesloten. Soms denk ik: ik kan dit niet meer. Is een relatie met iemand zoals hij wel mogelijk voor mij?

Het advies
Expert
Esther Bergsma
Hoogsensitiviteit
Een van de talenten van hoogsensitieve personen (hsp’s) is: je goed kunnen inleven in anderen. Hierdoor voel je emoties van je partner sterk aan. Dat is een voordeel bij het in verbinding blijven met, en het afstemmen op, elkaar.
Maar die eigenschap kun je als lastig gaan ervaren als je een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebt, of moeite hebt om je eigen emoties te beïnvloeden. Net als veel HSP’s voel jij je misschien verantwoordelijk voor de stemming van je partner. Weet dan dat jij er niet voor hoeft te zorgen dat hij zich prettiger voelt.
Om je minder verantwoordelijk te gaan voelen voor zijn emoties kun je uitspreken wat je bij hem voelt en expliciet vragen of je iets voor hem kunt betekenen. Vaak verwacht de ander minder dan jij veronderstelt.
Ten tweede helpt het om controle te krijgen over je eigen gevoel. Leer hiervoor te herkennen welke emoties van jou zijn en welke van de ander.
Probeer vervolgens jouw gemoedstoestand te veranderen door (ergens anders) een activiteit te gaan doen waar jij blij of rustig van wordt. Als je daarmee oefent, zul je merken dat het je na verloop van tijd steeds makkelijker, sneller en beter afgaat.
Op deze manier houd je jullie relatie en jezelf emotioneel gezond en merk je wellicht zelfs hoe waardevol jouw empathie óók is.
Esther Bergsma is expert in onze online trainingen over hoogsensitiviteit. Meer weten? Kijk op psychologiemagazine.nl/hooggevoeligheid