De vraag
Kan ik mijn exen ooit loslaten?
Goedemorgen Rinze,
Ik kan mijn exen niet loslaten. Hoewel ik met hen nog contact heb, zijn het ook frustrerende contacten omdat ik altijd nét iets meer liefde en aandacht van ze wil dan ik krijg.
Ik kan er na een paar jaar wel mee omgaan, maar op een bepaalde manier blijft het ook energie kosten en op sommige momenten zelfs zeer doen. Ik weet dat het te maken heeft met mijn behoefte aan koestering. Deze mannen zijn ooit heel belangrijk voor me geweest en hebben me iets gegeven wat ik heel hard nodig had. Ik wil zo graag daar iets van overhouden.
Ik ben nu al lang getrouwd met een heel lieve man. Ik heb deze relaties met medeweten van mijn man tijdens mijn huwelijk gehad. Maar dat stukje dat de andere mannen me konden geven, dat blijf ik missen. Het lijkt me onmogelijk en onwenselijk mijn exen helemaal achter me te laten en het contact te verbreken. Dat is ook niet nodig, maar wat ik achter me zou moeten laten is dat verlangen naar een stukje, naar een gevoel, naar een benadering, die er niet meer is.
Ik las op je website ergens de zin: ‘Er is een nieuwe situatie ontstaan’. En ja, zo is het ook. Maar ik had de oude situatie zo graag willen behouden op een bepaalde manier, en ik kan dat lastig van me afzetten. Ik ben naar deze mannen toe niet claimend. Het contact is op zich goed, maar ik zou emotioneel meer afstand van hen moeten nemen…
Alvast bedankt voor het antwoord en met vriendelijke groeten,
Marieke

Het advies
Hoi Marieke,
Als je bij herhaling in een situatie terecht komt waarin je ‘net iets meer wilt hebben dan je krijgt’, dan kun je twee dingen doen. Of je kunt het steeds opnieuw jammer vinden, je gefrustreerd voelen en jezelf misschien wel een beetje zielig vinden. Of je kunt overwegen dat er sprake is van een patroon. Ik heb de neiging om van dat laatste uit te gaan, want dat is precies wat sommige patronen met ons doen: ze manoeuvreren ons in steeds weer dezelfde hoek, waarin het nooit (net niet) genoeg is. Dat ‘nooit’ kun je gerust letterlijk nemen, dat soort patronen zijn gewoon putten zonder een bodem.
Welke hoeveelheden je er ook in stort, ze raken nooit gevuld. Overigens geldt dit vooral voor patronen die te maken hebben met basisvoorwaarden voor een volwaardig menselijk bestaan: voedsel, drinken, goede aandacht en liefde. En onder dat laatste valt natuurlijk ook koestering.
Als deze manier van ernaar kijken je aanspreekt (en het feit dat je mijn boek hebt gelezen en zelf al bezig bent loslaten te overwegen wijst in die richting) dan ligt er eigenlijk maar één weg voor je open, en dat is jezelf herdefiniëren als iemand die uitstekend kan leven met de liefde en koestering die ze nu, op dit moment in haar leven ontvangt. En er vervolgens alles aan doen om dat beeld van jezelf je helemaal eigen te maken en te gaan leven.
Er zijn een aantal goede manieren om dat te doen, en er is veel hulp en steun te krijgen op dat vlak. Maar om die manieren succesvol op jezelf toe te passen, moet je jezelf uiteindelijk fundamenteel anders gaan zien. Net als mensen die met succes van een soms zware rookverslaving zijn afgekomen, door zichzelf als niet-roker te gaan definiëren, kun jij jezelf gaan definiëren als iemand die precies de juiste hoeveelheid koestering in haar leven heeft.
Je beloning zal niet alleen zijn dat je van de overheersing van het patroon af bent, en daarmee van de frustratie die nooit ver weg is, maar ook dat de koestering die je nog wel krijgt van een andere kwaliteit zal zijn. Dat is altijd heel mooi om te zien. Mensen die geen patroonmatige hang hebben naar koestering, zijn voor anderen vaak veel fijner om te koesteren – dus voor je partner is het ook goed nieuws. En ze genieten ook meer van de koestering die ze krijgen. Het mes snijdt dus eigenlijk gewoon aan twee kanten. Leuk vooruitzicht, vind je niet?
Veel succes ermee!
Rinze
• Veranderingscoach Rinze Terluin nodigt u uit op een nieuwe manier te kijken naar grote veranderingen in uw leven. Neem ook een kijkje op de website van veranderingscoach Rinze Terluin www.loslaten.nl