De vraag
Dat vriendje heeft een slechte invloed
Beste Jolet
Mijn zoon van 13 heeft een vriend met wie hij tijdens de basisschoolperiode geen enkele binding had. Nu, op het voortgezet onderwijs, zijn het ‘vrienden’ geworden. Als ouders hebben wij de indruk dat deze vriend een slechte invloed op hem heeft: onze zoon heeft vaak problemen in de klas, moet nablijven, hij rookt en bezigt grove taal. Ook in de thuissituatie is hij veranderd.
Wij kunnen en willen hem de omgang met deze jongen niet verbieden, maar hebben er toch veel moeite mee. Als we aangeven dat we het erg vinden dat hij in de problemen komt door het bewuste vriendje, dan reageert hij agressief en afwijzend. Hoe kunnen we hier het beste mee omgaan?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Uit uw vraag begrijp ik dat u vreest dat het moeilijke gedrag van uw zoon deels wordt veroorzaakt door deze vriendschap, en dat de vriendschap niet echt is gebaseerd op wederzijdse genegenheid. Daarom kan ik me goed voorstellen dat u hoopt dat er een einde aan komt en dat uw zoon zich vanzelf weer wat beter gaat gedragen.
Ik begrijp uw wens, maar helaas heeft u op deze vriendschap weinig invloed. Ik adviseer u om uw zoon zélf volledig aansprakelijk te stellen voor zijn gedrag en om niet meer te verwijzen naar die vriend. Hij weet intussen allang wat u van die jongen vindt. Door hem zelf verantwoordelijk te stellen, geeft u uw zoon meer respect dan door te suggereren dat hij als een hondje achter zijn vriend aanloopt.
Een andere manier om zijn zelfbeeld te versterken, is om af en toe activiteiten met hem te ondernemen die hij erg leuk vindt of anderszins belangstelling te tonen voor wat hem bezighoudt. Als hij genoeg zelfvertrouwen heeft opgebouwd, zal hij niet meer hoeven ‘klieren’ om zich sterk te voelen.