De vraag
Help, mijn schoonouders zijn Mormonen
Mijn schoonouders zijn Mormonen. Hun geloof legt strenge regels op, vind ik. Ze drinken geen thee, geen koffie en zeker geen alcohol. Hun zoon en ik zijn nu twee jaar samen. Ik ben stapelverliefd op hem, maar ik vind zijn ouders een beetje eng. Als ik op bezoek ben, is het net alsof ik een toneelstukje speel. Het liefst zou ik zeggen dat ik van uitgaan hou en in geen enkele god geloof. Ze zijn heel lief, maar toch is het ongemakkelijk. Ligt dat aan mij? Moet ik gewoon mezelf zijn? Hoe ik te veel rekening met hen? Mijn vriend en ik hebben het er nooit over, omdat ik niets onaardigs over zijn ouders wil zeggen.

Het advies
Dank je wel voor je vraag. Ik snap dat je er mee in je maag zit! Je begint te voelen dat je eigen normen en waarden beginnen te wringen met die van je schoonouders omdat ze een geloof hebben die zaken of gedragingen voorschrijven. Dit vraagt aanpassing van je en aanpassing staat vaak lijnrecht tegenover jezelf zijn. Tenzij het ook een waarde van je is dat je graag je schoonouders in hun waarde laat en hun keuzes respecteert. Dit mag een authentiek deel van je zijn. Het gaat er wat mij betreft niet om of dat je jezelf moet zijn, maar dat jij luistert naar jouw gevoel en dan een goede keuze maakt wat je wel of niet van jezelf laat zien.
Uit je vraag kan ik niet opmaken of je al eens geprobeerd hebt hoe ze reageren op jouw gedragingen die zij mogelijk afkeuren. We weten dus niet of het respect misschien wel van beide kanten komt, dat zij jou dus ook zouden respecteren met jouw normen en waarden.
Nu denk ik dat het natuurlijk wel mogelijk is om soms de keuze te maken jezelf even op de tweede plaats te zetten. Bij een bezoek aan je schoonouders is dit redelijk makkelijk te realiseren. Je schrijft echter dat je vriend en jij het er nooit over hebben en dat maakt het wel lastig. Dan zou het kunnen zijn dat je meer en langduriger zaken die jij belangrijk vindt in jouw leven moet laten of verzwijgen, ook in de richting van je vriend. Er is dan een kans aanwezig dat je dit veel energie gaat kosten omdat je je dan teveel gaat aanpassen.
Kijk eens of er een mogelijkheid is om hier met je vriend over te praten. Wellicht snapt hij je punt en kunnen jullie samen bekijken hoe je het beste hiermee om kunt gaan.
Vriendelijke groet,
Rogier Poels